Clean city, Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lisette With - WaarBenJij.nu Clean city, Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lisette With - WaarBenJij.nu

Clean city, Singapore!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

24 Oktober 2012 | Singapore, Singapore

Singapore

Vrijdag 5 oktober
Van Melaka met de bus naar Singapore. De bus zat helemaal niet vol dus ik kon gaat zitten waar ik wilde. Ik ben voorin de bus gaan zitten, hier had ik meer been ruimte en kon ik alles goed zien. Aan de andere kant zat een oud vrouwtje. Zij zat op haar gemakje te wachten totdat de bus vertrok en knikte een aantal keer goedkeurend naar mij. Onderweg zijn we een keer gestopt om te lunchen. Dit was een grote hal waarin verschillende karretjes met etenswaar stonden. Ik had een roti canai egg besteld. Dit is een soort pannenkoekachtig rond broodje met daarop een uitgespreid ei. Beetje vettig, maar wel erg smaakvol! Blij dat ik toch iets gekocht had. Aangekomen bij de grens van Singapore was het best wel een gedoe, de beste man ging mij in gebrekkig engels uitleggen wat ik moest doen over 10 minuten, het was in mijn ogen een beetje een vaag verhaal, als hij gewoon had gezegd dat het een paspoort controle was en we weer terug moesten naar dezelfde bus dan was het een stuk duidelijker geweest. Gelukkig had ik mijn aankomst kaart al compleet ingevuld. Na 10 minuten verder gereden te hebben stopte de bus en riep de man: 'paspoort controle!', iedereen de bus uit en binnen 20 minuten moesten we weer terug zijn. Iedereen als een kudde koeien achter elkaar aan gelopen richting de controle. Gelukkig verliep dit allemaal soepeltjes en zaten we allemaal binnen 20 minuten weer in de bus, de bus kon weer verder. Na 20 minuten begon de beste man weer met een vaag verhaal over controle, nu ging het over de bagage en nog een stempel in het paspoort. De chauffeur maakte mij heel duidelijk dat ik binnen 20 minuten weer terug in de bus moest zijn anders moest ik een andere bus nemen. Ook nu vertelde hij niet dat ik weer naar dezelfde bus terug moest keren, voor anderen was dit ook onduidelijk. Lichtelijk paniekerig ging iedereen naar de douane controle en haasten zich hier door heen terug naar de bussen. Ik dacht slim te zijn en een man te volgen, maar hij snapte het ook allemaal niet zo en liep naar de verkeerde bus. Uiteindelijk wel weer bij de goede bus aangekomen. Iedereen zat binnen de 20 minuten weer in de bus, dus we konden verder Singapore in. In ene ging de buschauffeur ook een stuk voorzichtiger rijden. In Singapore word je namelijk in de gaten gehouden. Binnen een uur waren we bij city hall. Dit is een soort shopping centrum. Iedereen moest snel snel de bus uit en de bus reed, na onze bagage uitgeladen te hebben, weg. Iedereen stond er een beetje verlaten bij en wist niet goed waar we naartoe moesten. Vanaf dit punt moesten we het alleen uitzoeken want dit was het eindpunt van de bus. Ik ben naar het informatie punt gelopen heb gevraagd welke bus er naar little india gaat en ben de bus opgestapt. In de bus begon er een oudere dame in het engels tegen mij te praten. Ze vroeg in welk hostel of in ieder geval naar welke straat ik moest. Ze heeft verteld bij welke halte ik eruit moest en hoe ik ongeveer moest lopen. Gelukkig stond het ook goed aangegeven in de lonely planet. Maar wel super schattig van het vrouwtje. Wonder boven wonder ben ik weer in een keer goed gelopen naar het hostel. Eigenlijk was het best makkelijk te vinden. Eenmaal in het hostel aangekomen begon het buiten heel heel hard te regenen, net optijd dus! Ingecheckt en op naar mijn kamer. Ik ontdekte dat ik een bovenbed had en wanneer je een beneden bed had kon je ook dingen naast je matras leggen, beter dus. Ik naar de beneden en gezegd dat ik liever een beneden bed heb. Zij regelen, klik klik in de computer en een nieuw bed nummer later ging ik weer naar boven. Ik zoeken zoeken naar mijn bed nummer, had ze mij weer een boven bed gegeven, haha praat ik chinees? Nee engels! Ik weer naar beneden, en verteld dat dit niet hetgeen was wat ik bedoelde. Ze ging een beetje moeilijk doen omdat er namelijk veel mensen vandaag aan zouden komen en het dus moeilijk is om van bed te wisselen. Uiteindelijk toch het bed gekregen wat ik wilde. Lekker gedoucht en in de lonely planet gaan kijken. Ondertussen was er ook een ander meisje aangekomen en zijn we samen wat gaan eten, helaas was Singapore alleen een tussenstop voor haar en vertrok zij de volgende morgen heel vroeg. We zijn in een Indisch restaurant gaan eten, lekker roti met sausjes en een bananenblad met rijst en verschillende groentes.

Zaterdag 6 oktober
Ondertussen had ik ook kennisgemaakt met de andere gasten in de kamer. Er was een Nederlands stel, Paul en Karolina, erg gezellig. Zij vroeg s'ochtends of ik met hun meewilde naar een eiland, hier scheen je leuk te kunnen fietsen. Dat leek mij wel leuk! Ik had toch nog genoeg dagen om de stad te verkennen. Na een goed ontbijt, met jawel cereals, daar ben ik nu wel een beetje verslaafd aan, smullen! Zijn we oppad gegaan naar het eiland. Eerst met de metro richting airport en daar ergens overstappen op de bus. Was wel handig wist ik ook gelijk hoe ik bij het vliegveld moest komen. Erg mooi vliegveld en reuze schoon! Heerlijk! Dat is nog eens relax op reis gaan. We zijn onderhand het hele. Vliegveld rondgelopen totdat we eindelijk bij de taxistandplaats waren. Het eerste plan was om met de bus naar de ferry te gaan, het vinden van de bus was een tienjaren plan, dus zijn we over gegaan op plan B de taxi. Ik hoop nog nooit in zo'n mooie, schone, nieuwe en lekker ruikende taxi gezeten. Bij de ferry aangekomen waren we precies optijd om mee te gaan met de ferry. In een oud schippersbootje werden we naar de overkant gebracht.
Na 15 minuten varen kwamen we op het eiland genaamd pulau Ubin. Een schattig eiland met allemaal fietswinkels. Allemaal mountainbikes, vrouwenfietsen (met een mandje) en tandems. De keuze was reuze. Voor 8 dollar hadden we een puike, lichtelijke oude, mountainbike te pakken en konden we opweg. Fietsen richting een mooi uitkijk punt op het eiland en een mangrove bos. Onderweg kwamen we allemaal apen op de weg tegen midden op de weg, tussen alle apen, zijn we gestopt om foto's te pakken. Plotseling gaf een aap een grote brul en begonnen ze allemaal een kant op te rennen. Dit was wel een beetje eng, ze kwamen namelijk mijn kant uit, maar gingen langs mij de jungle in. Paul heeft het allemaal gefilmd, dus ik ben benieuwd. Na 15 minuten naar aapjes gekeken te hebben zijn we verder gaan fietsen. Helaas werd de lucht een beetje erg donker en konden we net optijd schuilen bij een informatiedesk. Het goot! Verschrikkelijke grote druppels. Na een halfuur en een drankje hebben we het erop gewaagd. De stijger waar je over kon lopen lag als een pad langs de bomengrens. Gelukkig was er in het midden van de stijger weer een afdek, anders waren we zeiknat geregend. Brrr...nu kregen we het toch wel een beetje koud in onze hemdjes. Na een tijdje stopte het regenen en konden we verder lopen door het mangrove boven. In een tijd van tien minuten ben ik daar helemaal lek gestoken, krabben! Ook begon het weer te regenen en zijn we totaal tot onze hemd toe nat geregend. Nu was ik wel koud! Nadat het droog was hebben we de fiets weer gepakt en zijn we voorzichtig en niet door de modder terug gaan fietsen naar het dorp. Ook was het inmiddels 6pm geworden en moesten we de fietsen weer inleveren. Terug met het oude vissersbootje en met de taxi naar de metro gereden. Op de boot konden we een hele mooie zonsondergang zien. Dat was genieten. Terug in Little India hebben we wat gegeten en ben ik snel richting het hostel gegaan want mama zat klaar om te skypen.

Zondag 7 oktober
Mij luie rustdag in Singapore. Ik heb mijn was gedaan, o o wat ruikt dat toch lekker als het echt uit een wasmachines komt in plaats van een handwas. Ik ruik nog dagelijks aan mijn kleding, zo lekker! Waardeer dit maar dat je dat thuis gewoon elke dag kan doen, wassen in een wasmachine. Ook had ik heel wat foto's op mijn SD kaart staan die ik allemaal op mijn website wilde uploaden, een backup website voor mijn foto's. Gelukkig hadden ze Mac computers dus kon ik ook mijn harde schijf gebruiken en hier al mijn foto's opzetten en de foto's die erop stonden uploaden op mijn site zodat ik twee back-ups heb. Voordat ik hieraan begon met ik wat gaan eten met Karolina en Paul, dit was hun laatste dag en hun vliegtuig vertrok in de avond. Dus met elkaar lunchen was wel zo gezellig. Voor de rest heeft het uploaden en het organiseren van mijn foto's bij de hele dag gekost en heb ik dus niets van Singapore gezien deze dag.

Maandag 8 oktober
Nu moest het er toch echt van komen! Ik vroeg, redelijk optijd, mijn wekker gezet, wezen ontbijten en een plan voor de dag gemaakt. Ik ben naar het bekende Marina bay geweest. Hier staat het grote bekende gebouw/hotel dat ook wel het schip genoemd word. Je kan het vinden op google onder de naam sands hotel. Buiten was het eigenlijk niet echt uit te houden vanwege de ongelooflijke hitte, dus ben ik de veelste dure shopping mall binnengegaan, iets gekocht bij 7/11 een 24 uurs supermarkt die je volgens mij in heel Azië wel kan vinden, en ben neergeploft op een bankje in de shopping mall. Lekker in de koele airco genieten van een welverdiende lunch. Ik ben rond gaan lopen in het hotel, heb de tuin bekeken en ben naar de andere kant van het water gegaan om vanuit daar te genieten van het mooie uitzicht. Vervolgens had ik alweer twee uur in de hitte gelopen dus was het weer tijd om ergens een mall in te lopen. Deze was al gauw gevonden. Het barst er namelijk van de shopping malls. Overal gekeken en soms gedaan alsof ik echt geïnteresseerd was in een camera of een lens. Best wel geinig. Na een halfuur en de man van de winkel van alles te voorschijn gehaald te hebben zeg ik vervolgens ik denk er nog over na want het is best veel geld, bedankt voor uw informatie. Ik denk dat de beste man dan ook wel weet dat ik niet meer terug kom.

Dinsdag 9 oktober
Na een dag Marina bay heb je eigenlijk alle hoogte punten van Singapore al gezien. Wat dan te doen? Ik ben opweg gegaan naar Chinatown, daar staat ook een hele mooie grote hindoe tempel, hier was ik wel in geïnteresseerd. Aangekomen op het metrostation Chinatown kwam ik een oud echtpaar tegen. De man sprak heel goed engels en wilde mij gelijk opweg helpen, terwijl ik de weg al wist en er niet om gevraagd had. Maar wel lief. Hij zij dat zij dezelfde kant opgingen dus kon ik wel met ze meelopen zodat ik met iemand kon praten, aangezien ik alleen was. Wat een schatje. Hij heeft mij zijn adres gegeven en telefoon nummer zodat er, mocht er iets wezen, ik hem kon bellen! Ook heb ik hem mijn adres gegeven, hij wilde mij namelijk een postcard sturen, dus mam, wie weet komt er nog een kaart uit Maleisië.
Ik ben zelf verder gaan lopen richting de tempel, zijn vrouw wilden namelijk rondsnuffelen op de Chinese markt. De tempel was echt heel mooi, in ieder geval de voorkant was echt iets waar je ren halfuur naar kon kijken. Zoveel beelden en kleurige schilderijen. In de tempel moest je je schoenen uit doen. Maar binnenin de tempel moest je soms ook een stukje op de buitentegels lopen, deze waren knetter heet van de zon! Bikkelen dus.
Na de tempel ben ik rond gaan lopen in het Chinese gedeelte, de markt een chaotische mall en een straat met eetstalletjes. Wat ruikt dat toch weer lekker!

Woensdag 10 oktober
Lekker uitslapen en voor de laatste keer genieten van een sereal ontbijt, dit eet ik anders nooit en vond ik helemaal niet lekker, want die dingen worden zacht en soppig in je melk, maar de mensen in het hostel waren er hilarisch over dus ik moest het ook maar eens proberen, echt smullen! Dit wil ik thuis ook eten! (Moet ik wel eerder uit bed, want het kost wat meer tijd). Na het ontbijt heb ik op mijn gemakje mijn tas ingepakt. Toevallig ging het koppel uit Wales die ook in min kamer sliepen, ook weg die dag. Dus onderwijl ik aan het inpakken was gezellig zitten kletsen. Het meisje pakte de tassen in en de jongen lag te snurken in zijn bed, dat zou ik dus nooit doen! Maargoed ieder zijn ding. 5 voor 12 uitgecheckt en achter de computer gedoken om mijn laatste foto's te updaten. Nog even snel naar chinatown gegaan met de metro, ik was de dag ervoor vergeten om een magneet van Singapore te kopen, dus even heen en weer. Toevallig met een Nederlandse man die ook in het hostel verbleef. Hij had tweemetro kaarten waar je geld op kan zetten, zoiets als een chipkaart in Nederland, hij had ze van een vriend gehad en ik mocht er een hebben, dus ben eigenlijk gratis heen en weer gegaan. Wanneer ik weer terug was in het hostel, heb ik snel opgeschreven hoe ik op het vliegveld moet komen, in ieder geval welke tram en ben ik opweg naar het vliegveld gegaan. Voor mijn gevoel een beetje te laat aangekomen, maar toch nog anderhalf uur van te voren. Op het vliegveld kwam een meisje tegen met een hele hele grote backpack tas, dus ik begon met haar te praten. Zij was opweg naar Bali en kwam van Australië. Gezellig wat zitten drinken en allebei ons vliegtuig gehaald. In het vliegtuig zat ik naast een vreemd Belgisch koppel, de jongen las een Duits boek, ik vroeg aan hem waarom hij een Duits boek las, hij antwoordde: omdat het in het Duits geschreven is. Simpel dacht ik en ik zei nee ik bedoel vind je Duitse boeken leuk? Waarop hij hetzelfde antwoorden, hopeloos gesprek dus. Met hen wilde ik zeker geen taxi delen. Ik ben ook geen gesprek meer begonnen, rare Belgen.
In Kota Kinabalu, Borneo, aangekomen heb ik de taxi naar het hostel genomen. Aangekomen in het hostel was Debbie, het meisje dat ik eerder op Langkawi had ontmoet er al. Dit was wel heel leuk elkaar weer te zien. Gelukkig lagen we in dezelfde kamer, dus konden we nog even kletsen.


  • 31 Oktober 2012 - 10:51

    Sanne Alkema:

    Blijf posten! Kijk er altijd naar uit! :D Derk en ik gaan zaterdag naar 20 jaar Blof in de ZiggoDome!
    Have fun nog!
    xxxx

  • 05 November 2012 - 13:48

    Martijn Roest:

    Hoi Lisette,

    bedankt voor je leuke kaart! Alleen ken ik die tafeltennisser niet ha ha.
    Veel plezier nog.

    Dikke kus van Martijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 36641

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 25 December 2012

Living young wild 'nd free: Azië!

Landen bezocht: