Goodbye China, Welcome to Malesia! - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Lisette With - WaarBenJij.nu Goodbye China, Welcome to Malesia! - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Lisette With - WaarBenJij.nu

Goodbye China, Welcome to Malesia!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

16 September 2012 | Maleisië, Cameron Highlands

Hallo allemaal!

Zondag 9 september
Mijn echte laatste dagje in Hong Kong en vooral mijn laatste dag in China! Wat is die tijd toch omgevlogen, weken alweer. Doordat er in het weekend een soort van een wissel van de wacht is geweest, zijn er veel mensen vertrokken. Ik had veel mensen vanuit Korea en China op mijn kamer, zij zijn allemaal weer richting huis voor studie. De kamer was dus vrij leeg. Alleen ik en de werkende Hong Kong vrouw. In de andere kamers sliepen studenten van Macau, zij waren een weekend met zijn alle naar Hong Kong.
Zondag heb ik een dag met mijzelf besteed. Ik ben in mijn reisgids gaan bladeren om te kijken wat ik nog niet gezien had en wat leuk was om alleen naartoe te gaan. Ik ben richting de vismarkt gegaan. Hier verkopen de mensen vissen in een plastic zakje. Ziet er heel geinig uit. Ze hangen allemaal aan de muur. Verschillende soorten vissen en 1 vis per zakje. Wanneer je de vismarkt uitloopt kom je vanzelf bij de vogelmarkt. Hier stoppen ze allemaal vogels bij elkaar in kleine hokjes. Zelfs vogeltjes uit het park hebben ze gevangen om te verkopen. Wat grappig is om te zien is dat de vogels die vrij zijn, gewoon tussen de kooitjes doorhuppelen en de andere vogels in de kooitjes een beetje aan het uitdagen zijn.
Na deze beestenboel had ik een beetje honger gekregen en ben ik met een lekker broodje, wat nootjes en wat te drinken in het park gaan zitten. Dit is eigenlijk heel gezellig, er gebeurt van alles. Ik heb denk ik 2 uur in het park gezeten en vooral gekeken naar de mensen. In de buurt van het park was een bekende straatmarkt. Deze buurt staat erom bekend om zijn winkels met goedkope modieuze kleding. Nee geen nep merkkleding! Echt leuke kleding zonder een gek merkje. Ik was lekker aan het rondneuzen en vergat eigenlijk een beetje de tijd en had mij ook een beetje vergist in de tijd. Ik ging namelijk skypen met mam, maar ik was nog ruim op tijd terug in het hostel!
Na 1,5 uur geskyped te hebben ben ik uiteten gegaan met de Nederlandse jongen die zaterdag was aangekomen, de eerste die ik hier ben tegengekomen! Was wel weer leuk om een gesprek in het Nederlands te hebben. We hebben lekker zitten kletsen over muziek en feesten in Nederland.
Rond 23u waren we weer erg en toen moest ik nog mijn tas inpakken. Want maandag vloog ik om 11.45u en moest ik rond 8u weg om optijd op het vliegveld te zijn.
Rond half 1 ben ik naar bed gegaan. Nee mijn tas inpakken duurt geen 1,5 uur, gelukkig. Maar ik was de gehele tijd aan het kletsen met de Nederlandse jongen over het reizen, familie en dingen in Nederland. Ik was weer helemaal up to date!

Maandag 10 september
Op naar Maleisië en mijn broer weer zien!
Rond 8 uur uitgecheckt in het hostel. De Filipijnse jongen was er nog. Hij zat elke nacht de wacht te houden in het hostel. Meer als er wat was dan kon je naar hem toe. Vaak gingen ik en Ben even naar hem toe om te vragen voor leuke dingen die we konden gaan doen in Hong Kong. Daarna dronken we een biertje op het dak van het hostel en ging iedereen lekker slapen. Mijn laatste avond heb ik samen met de Filipijnse jongen een Filipijnse comedie gekeken, zonder ondertiteling, die had je ook echt niet nodig, wat een humor!
Maandag morgen na het uit checken heb ik zeker een halfuur op de shuttle bus moeten wachten. De moed zonk bijna in mijn schoenen, gelukkig heb ik engelen geduld en ben ik op mijn plek blijven staan. Het was nog een financiële meevaller ook, ik dacht dat het 40hk zou gaan kosten maar dit was maar 20hk. Dat is natuurlijk altijd leuk! Aangekomen op het vliegveld moest ik inchecken bij terminal 2. Beetje stom van mij want ik had een low cost maatschappij uitgekozen, dit betekent dat je maar 15kg mag meenemen. Mijn tas was 3kg te zwaar. Ik had twee optie, optie 1 veel geld betalen voor mijn extra kilo's of optie 2 4kg uit mijn tas halen en meenemen als handbagage. Natuurlijk koos ik voor optie 2. Dus ik midden op het vliegveld mijn tas uit en inpakken. Gelukkig was het niet druk en kon ik een bank gebruiken. Ook heb ik altijd een extra plastic tas bij mij, ja mam dat heb ik toch wel van jou! Maar ik was blij dat ik hem had. Na het inchecken moest ik naar terminal 1, daar moest ik door de douane. Op mijn ticket stond nog niet mijn gate nummer, deze zou later op het bord verschijnen. Ik had al een tijdje gezeten maar er stond nog steeds niets op het bord en over een uur vloog ik al. Ik maar naar de infobalie. Daar vertelde ze mij dat ik naar terminal 2 moest gaan. Ik ben gekke Henkie niet, daar zeiden ze dat ik naar 1 moest, dus dat heb ik ze ook maar gezegd. Toen wisten ze opeens wel welke gate ik moest hebben, ze dachten namelijk dat ik nog niet ingecheckt was. Nou goed, we snapten elkaar gewoon even niet. In het vliegtuig had ik geluk, er zat namelijk niemand naast mij, dus ik had drie stoelen tot mijn beschikking, ik heb lekker languit een tukkie gedaan. Achteraf trouwens best wel stom dat ik mijn tas moest ompakken, terwijl het vliegtuig maar halfvol zat.
Aangekomen in Kuala Lumpur heb ik de snelle trein gepakt richting Kuala Lumpur centraal, vanaf daar de metro naar masjid jamel, als ik het goed heb onthouden, en van daaruit 10 minuten lopen naar het hotel, zoals Erik mij netjes heeft gesmst. Natuurlijk ben ik een klein stukje anders gelopen, waardoor Erik en Ilona mij mis zijn gelopen. Zij wilden mij tegemoet lopen. Uiteindelijk hebben we elkaar in de lobby van het hotel gevonden. Wat vond ik het fijn om mijn lieve broer weer te zien, weer even iets vertrouwds om mij heen.
Rond half 8 hadden we in de lobby afgesproken om met elkaar wat te gaan eten. Voor het eten wilde Erik mij nog de cadeautjes geven die hij had meegenomen. Het leukste waren wel de berichtjes die hij had opgenomen van beide oma's, wat is het toch een schat! (wel bewaren hè Erik) ook heb ik van hen een boekje over 'hoe sms't een Chinees' gehad, stroopwafels (lekker lekker) en dropjes. Wat een verwennerij!
Opzoek naar een restaurant. Lekker gegeten en vooral heel veel gekletst over de reis die ik al heb gemaakt en die zij gaan maken.

Dinsdag 11 september
Om half 9 aan het ontbijt. Gelukkig hadden ze ook gewoon broodjes die je kon roosteren en verse sap, want dit ontbijt is toch wel anders dan in China. Hier doen ze namelijk vis in de nasi als ontbijt, bah dat vind ik geen geslaagd plan.
Na het ontbijt hadden we om half 11 in de lobby afgesproken. We hebben rondgelopen in een grote mall, waar Erik geslaagd is voor hele leuke kleding en hebben we gegeten bij de Mac. Eigenlijk wilde we nog ergens anders heen maar helaas begreep niemand echt wat we bedoelde en had de taxi chauffeur ons ergens anders afgezet. We zijn weer richting hotel gegaan. Ik ben doorgegaan naar het busstation om een buskaart te kopen voor richting de Cameron highlands. Was wel grappig, ik een kaartje gekocht aan de balie, kreeg ik een papiertje waarop hij een balie nummer had geschreven en met een Maleisisch woord erop en met de uitleg dat ik rechtdoor moest lopen, volg het pad, neem de eerste rechts en dan moet je op de eerste verdieping zijn bij balie c22 en daar kun je je ticket ophalen. Hij heeft het wel 3 keer uit moeten leggen, omdat ik het door zijn Engels met Maleisisch accent niet goed kon volgen en het een vaag verhaal vond.
Uiteindelijk was het heel makkelijk en heeft een politieagent binnen mij verder geholpen.
Ik was blij dat ik een dag van te voren mijn kaart had gehaald, moet er niet aandenken dat ik daar zoekend rondliep met een zware tas op mijn rug.
Terug in het hotel heb ik een hostel geboekt voor de Cameron Highlands.
Om half 9 in de avond had ik weer met Erik en Ilona afgesproken. We gingen namelijk sjiek uit eten op zo'n 300 meter ronddraaiend boven Kuala Lumpur. In het restaurant konden we genieten van een heerlijk buffet. Er was zoveel keuze! Ook gelijk mijn vitamine gehalte weer omhoog gehaald door de sla en het fruit. Na 23u was de tijd voorbij en hadden we onze buikjes meer dan rond gegeten.

Woensdag 12 september
Eerst een beetje uitgeslapen tot een uur of half 10. Zo kon ik namelijk nog precies het ontbijt halen. Ik dacht dat Ilona en Erik naar de torens zouden gaan, maar zij vonden dit achteraf toch ook wel heel vroeg, dus toch nog met elkaar ontbeten. Dat was wel gezellig. Na het ontbijt hebben we elkaar gedag gezegd en ben ik op mijn gemak mijn tas in gaan pakken. Om 11.15u uitgechecked en richting het busstation gegaan. Aangekomen op het busstation liep het zweet van mijn lijf af! Ik kon wel weer een douche gebruiken, maar helaas die hebben ze daar niet.in mijn bus zat ook een Nederlands stelletje, dat was wel gezellig om mee te kletsen. De bussen in Maleisië zijn trouwens erg goed. Je hebt een ruime stoel tot je beschikking die helemaal naar achteren kan zodat je languit kan liggen en airco! Ik heb dus weer lekker liggen tukken in de bus.
Aangekomen in de Cameron Highlands stonden er verschillende mensen te roepen of je bij hen in het hotel/hostel wilde logeren. Toevallig stond ook mijn hostel erbij en werd ik netjes met een mini van naar mijn hostel gebracht, wat is dat toch heerlijk, hoef je niet te zoeken en te slepen met je rugzak.
Het hostel zelf stelde niet heel veel voor. Wel een leuk terras waar je gezellig kon zitten en een kampvuur plaats voor in de avond. Je kan natuurlijk ook niet veel verwachten voor €3,50 per nacht. Mijn bed is in ieder geval schoon, de douche is warm en ik heb een locker waar al mijn spullen in kunnen. Wel moet je hiervoor je eigen slotje gebruiken, maar dankzij de tip van mam heb ik deze bij me.
Rond een uur of 17u werd het wat levendiger in het hostel. Mensen kwamen terug van een tour of een wandeltocht. S'avonds zijn dan ook met een groepje uit eten geweest en wat is het hier goedkoop in vergelijking met China! Voor €2,50 had ik een maaltijd, deze bestond uit rijst, kip en groente en twee keer drinken.
Na het eten zijn we nog gezellig wat gaan drinken in het hostel en zijn we allemaal gaan slapen. In mijn kamer slaapt er ook een Chinese man, hij woont hier al voor 5 jaar en werkt in een klein winkeltje waar ze tours verkopen. S'avonds voordat hij naar bed gaat heeft hij een bidritueel dit heeft hij ook voordat hij naar zijn werk gaat.
Wanneer je hem voor het eerst op de rand van zijn bed ziet zitten, in het donker, aan het mediteren dan schrik je hier wel een beetje van, gelukkig hadden mijn roommates mij al gewaarschuwd, dus ik wist een beetje wat er komen ging. De man is trouwens heel vriendelijk, hij is denk ik rond de 70 jaar.

Donderdag 13 september
Vandaag ben ik via het hostel met een tour meegegaan, ook wel de half day tour genoemd. Om 8.45u werden ik en een aantal anderen met een busje opgehaald. Nick was onze tourguide. Hij vertelde ons wat we deze dag gingen doen en hoelang de tocht er naartoe was. Na een uur rijden, ik heb niets gezien want ik ben in slaap gevallen, kwamen we aan bij de berg. Met een 4x4 jeep werden we een stukje omhoog de berg opgereden.dit was eigenlijk al best wel gaaf. Boven aangekomen kregen we uitleg over de tocht. Daar gingen we, allemaal in een rijtje achter elkaar. Na 10m had ik al zoiets, dit word een lastige klim. Na 10m moesten we namelijk al klimmen, maar ik ben een nuchtere Hollandse meid en ik geef niet op! Vanaf het begin hadden we al aardig het tempo erin. We zijn langs cobra holen gelopen, vreemde bomen en hebben de grootste bloem ter wereld gezien. We hadden geluk want de mensen die de volgende dag gingen konden de bloem vanwege de regen niet meer zien, hij word daar namelijk zwart van en de klim er naartoe is te glibberig. De tocht was onder bamboe door klauteren, een rots omhoog klimmen, springen over rotsen die in het water liggen en lopen langs mooie uitzichten met watervallen. Het was zeker de moeite waard. De weg terug werd het tempo nog een beetje opgevoerd, want er kwam regen aan, doordat ik met een aantal jongens goed was doorgelopen konden wij als eerste mee terug met de jeep naar beneden, terwijl wij naar beneden reden begon het als te regenen. Beneden aangekomen konden wij gelukkig schuilen, de mensen die nog boven stonden konden dit niet. Nadat iedereen beneden was, kregen we een demonstratie van de oorspronkelijke bevolking over hoe zij hier vroeger op dieren jaagden. Dit was best interessant. Na de demonstratie gingen we ergens lunchen. Ik was blij dat ik na de lunch naar het hostel kon, want ik was helemaal koud geworden. Als eerste heb ik dan ook een warme douche genomen, daar knap je van op!

Vrijdag 14 september
Tour nummer 2, richting de thee plantages, de fabriek, aardbei, bij en rozen boerderij, een markt en een tempel. Een dag met een volprogramma.
Het uitzicht op de plantage was echt super. Hier val je wel een beetje stil van. Interessant was de uitleg in de fabriek, het proces van het thee maken.
De mensen die vandaag mee waren op de tour waren allemaal wat ouder, gelukkig was Nick ook vandaag de tourguide dus dat was wel gezellig.
Ik had twee dames uit Duitsland, een echtpaar uit Australië en een man uit Singapore, maar hij werkt in Nederland, dus hij kon Nederlands. Dit was wel gezellig.
Met elkaar hebben we er een gezellige dag van gemaakt, veel geproefd en gelachen.
In de avond had ik gehoord dat er een night market was in het plaatsje verder op. Aan Nick heb ik gevraagd of er een bus naartoe ging, maar hij wilde mij en een ander Nederlands meisje wel brengen. Dus om 20u afgesproken bij het hostel.
Nick had waarschijnlijk weinig te doen, want hij is met ons meegegaan de markt op. Dit was wel leuk, want zo kon hij wat dingen vertellen over markt en over het eten datje daar kon kopen. Samen met Lian, het Nederlandse meisje, hebben we vanalles geprobeerd op de markt, het een wat lekkerder dan het andere, maargoed niet alles kan lekker zijn.
Na anderhalf uur waren we uitgekeken en heeft Nick ons weer netjes afgezet. De vrouw van het hostel zei ons ook dat Nick een goede jongen is en dus ook te vertrouwen is.

Zaterdag 15 september
Sunny day, finally! Het is hier in de bergen namelijk best wel koud. In de nacht lig ik af en toe gewoon te rillen. Eerst hebben Lian en ik uitgeslapen. Daarna zijn we opweg gegaan naar thee plantages. We hadden geluk want de gehele weg ging naar beneden. Onderweg hebben we bij een theeplantage thee gedrongener uitgepuft. Hier waren we het na een tijdje wel zat want veel mensen wilde een foto van ons maken. Lian is namelijk ook hoogblond. Na 4 uur lopen waren we er een beetje klaar mee en wilden we terug naar het hostel. Hier in Maleisië is het veilig om te liften en vooral samen. We mochten met een aardige mevrouw mee terug rijden. Zij ging naar hetzelfde stadje als waar wij heen moesten. Doordat we zo erg hadden uitgeslapen was deze dag zo voorbij en hebben we eigenlijk niet herleven gedaan.

Zondag 16 september
Regen regen regen regen regen. Wat ren ellende. We hebben vandaag niet heel veel kunnen doen door de regen. We wilden eigenlijk een mooie wandeltocht gaan maken, maar door de regen is dat in de bossen niet echt verantwoord. We hebben badges gekocht voor op onze tas en hebben 4 uur zitten prutsen om ze allemaal erop te krijgen. In het stadje was er een soort hindoe feest, hier hebben we heel even gekeken. Niet te lang want we werden een beetje aangekeken en twee het was er een herrie.
Morgen ga ik per bus en boot naar taman negara. Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat het daar wat warmer is!

Weer een heel verhaal, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben!
Tot de volgende keer.

  • 16 September 2012 - 14:19

    Janet De Visser:

    Mooi reisverhaal weer, Liset. Jij bent echt een goede reisverslaggeefster voor mensen zoals ik die mee reizen vanuit de stoel thuis.
    Lisette mag ik vragen of ze een linkje kunnen maken naar Pal4 voor onze clienten met beeldschermzorg, kunnen zij ook genieten!
    En....is het daar ook wat warmer? ik heb het net even opgezocht jij gaat vast die wandeling over de hangbrug maken zo te zien van touw?
    Liefs weer van ons, Janet

  • 16 September 2012 - 14:59

    Joke Coltof:

    Lieve liset,

    Jij moet een boek gaan uitgeven,wat schrijf je leuk,nog heel veel plezier,
    En doe voorzichtig,groetjes

  • 16 September 2012 - 17:34

    Jan En Anneke:

    Lieve Lisette,
    Wat een verslagen zeg!!! leuk om te lezen. Geniet van je verder reis
    Groetjes van Jan en Anneke

  • 17 September 2012 - 04:23

    Monique:

    Wel raar dat jij je broer weer ontmoet op maandag 10 sept.en ik heb die dag van mijn broer afscheid moeten nemen.gelukkig een natuurlijke dood maar het verlies is nu een gemis.ik heb een week in een achtbaan gezeten en hoop nu rust te vinden om het allemaal weer op te pakken.jij had zondag regen en bij ons scheen de zon,wat een verschil he.ik wacht met smart weer op een leuke foto van jou.....kus mootje

  • 19 September 2012 - 11:07

    Sanne Alkema:

    Klinkt allemaal fantastisch meid! Keep us posted! xxx Sanne

  • 20 September 2012 - 19:02

    Teus:

    Hoi liset, mooi om te lezen; wij blivenf zo lekker betrokken bij je avontuur. Pap & Sis

  • 21 September 2012 - 16:17

    Marjan Alkema:

    Hoi Lisetje eindelijk weer alles gelezen! je zal wel ogen te kort komen! blijf genieten.xx Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 36651

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 25 December 2012

Living young wild 'nd free: Azië!

Landen bezocht: