Dieren spotter! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Lisette With - WaarBenJij.nu Dieren spotter! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Lisette With - WaarBenJij.nu

Dieren spotter!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 November 2012 | Maleisië, Sepilok

Borneo, Sungai Kinabatangan
17 oktober - 19 oktober
Dieren spotten!!

Woensdag 17okt
Ons tropische avontuur ging beginnen. We waren expres een beetje optijd opgestaan, ook omdat ik perse iets tegen de muggen wilden kopen. Om half 10 zou onze bus vertrekken. Het vrouwtje van het hostel bracht ons naar de hoek van de straat en wees waar wij naartoe moesten lopen. Aangekomen bij de vertrekplek zagen we alleen een bus staan met knipperlichten maar zonder mensen, we zijn maar neergeploft op de stoeprand. 10 minuten later dan vertrektijd kwam er iemand om de hoek kijken. Dat moest de bestuurder wezen hij had namelijk een lijst met namen bij zich. Na een uur rijden stopten we bij een ander hotel om nog wat mensen op te halen. Na 2 uur rijden stopten we aan een soort wegrestaurant. Wij waren heel blij dat we de auto uit konden. Ik was zo misselijk als een hond. De weg was namelijk niet zo goed, ze waren overal aan de weg aan het knutselen. Na een bakkie fried rice en een boerend blikje cola kon ik er weer tegenaan. Ook bij het restaurant zat er een echtpaar te wachten, zij gingen ook mee in ons busje. Na een klein uurtje overveen hobbelende weg kwamen we in een dorpje aan, de bestuurder kwam toeterend het dorp binnen. Achteraf gezien was dit een teken voor ons 'resort' aan de overkant van de rivier om ons met een bootje op te halen. Het bootje kwam eraan, werd met een dweil 'Droog' gemaakt, het had onderweg namelijk heel hard geregend, maar het was nu weer helemaal droog. Iedereen in de boot en we konden vertrekken naar de overkant van de rivier. Onze gids tijdens ons verblijf heette Mohammed oftewel Matt. Je zou zeggen dat lijkt toch niet op elkaar, maar zo mochten we hem noemen. Hij legde ons uit dat dit de main aanleg plaats is en dat vanuit hier de rivercruise begon, dus of we hier elke keer optijd wilde verzamelen. Na deze korte uitleg gingen we naar de receptie hut. Hier werden we verwelkomd met een zoutachtig fruit drankje, opzich best lekker, maar voor mij iets te zoet. We kregen uitleg over het ontbijt, de gebruiken, kleding, het huren van de laarzen, ons programma en de gong. Elke keer als het eten opgediend werd sloegen de mensen op de gong, 5 minuten voordat het programma begon werd er ook weer op de gong geslagen. Duidelijk dus. Wel makkelijk zo hoefde je de tijd niet echt in de gaten te houden. Om 4pm begon onze eerste rivercruise. We hadden dus een uur om even te relaxen. Ons hutje was heel simpel, twee losse bedden, met een smal paadje waar je precies doorheen kon lopen, een kriebelig kleedje om onder te slapen, een lichtelijk smerig kussen (die van Debbie), een verschrikkelijke koude douche en een lekkende toilet. Paradijs zou ik zeggen! Ik ben ondertussen wel wat gewend dus ik vond het best. Na een uurtje yahtzee gespeeld te hebben, ik heb dit aan Debbie geleerd en ze vindt het helemaal leuk, gingen we verzamelen voor de bootcruise. Eerst een lifevest halen en een kussentje voor in de boot, camera om de nek en zo zaten we met zijn tienen in de boot als echte dierenspotters! Onze groep bestond uit tien mensen. Een stel, volgend ons uit Noorwegen of zweden, met hele grote camera's, een stel oorspronkelijk uit Amerika, maar beide werkende in Cambodja als onderwijzers, een stel uit Italië, hij woont in Montpelier en zij woont in Londen, en een stel uit Engeland die gewoon op vakantie waren en Debbie en ik. Varen dat kon Matt wel, woh zo hard, super gaaf! Het grappige is dat we heel hard aan het varen waren en opeens stopte Matt de boot, wees omhoog en zei: 'oerang oetan op 11 uur!' Iedereen was helemaal verbaasd en begon als een gek foto's te maken, vooral de man en de vrouw met de grote camera's. Na een halfuur naar de oernag oetan gekeken te hebben, die lekker zat te eten in de boom gingen we weer verder. We hebben heel heel heel veel apen gezien. Neusapen, zwarte en grijze apen. Erg leuk, konden zelfs heel dichtbij komen. Soms geven de apen hun gouden douche als ze zich een beetje bedreigt voelen. Een gouden douche, ik leg het toch maar uit, is dat een aap over je heen piest. Ook vond onze gids de gaygroep van neusapen erg grappig, elke keer wees hij ons erop. Ook hebben we ook veel mooie hornbil vogels zien vliegen, dit zijn de zwarte vogels, hier waren ze zwart je hebt ze ook in het grijs, met een grote oranje dubbele snavel. Vaak zijn ze samen als een stelletje. Wanneer de een dood gaat, gaat de ander vaak ook dood, ze zijn heel erg op elkaar aangewezen. Zo zie je maar hoe ver liefde kan gaan! Rond 6pm ware. We weer terug in het resort. Rusten voor een uurtje en dan konden we eten. Om 7.15pm klonk de gong het eten was klaar. Het was een lopend buffet met verschillende dingen, allemaal heel gezond! We hebben echt zitten smullen. Om 8.30pm moesten we weer klaar staan. Gewapend in een lange broek, lange mouwen shirt, regenjas, leechsocks, laarzen, zaklamp en veel muggenspray op waren we na de uitleg van Matt over alle enge kleine dieren die we tegen konden komen klaar om te gaan voor de nightwalk. Je gaat dan echt het tropische bos in, loopt over glibberige modderige paadjes en diepe plassen, ik was erg blij met mijn laarzen, zoekend naar dieren. We hebben deze avond eigenlijk alle hoogtepunten gezien. Gekleurde vogels slapend met hun ogen wijd open op een tak, kikkers, een nachtkat, heel veel fire ants en vooral ook grote en een nachtaapje. Ik weet niet meer de naam, maar ze noemen hem ook wel de 5 in 1 aap. Zijn pootjes zijn als een kikker, zijn staart als een rat, zijn oren als een kat, zijn ogen als een uil en zijn lijfje en vacht als een aap. Dit was wel het hoogtepunt van de avond. Deze beestjes zie je namelijk bijna nooit, hard to find them! Het grappige van de tocht was, naast alle rare geluiden die onze laarzen maakte in de modder, dat onze gids heen en weer aan het zwaaien was met zijn zaklamp, ik zou niets kunnen vinden op die manier, maar hij kon de kleinste dieren zien, erg gaaf! Het grappige was dat ik met mijn wind op zaklamp liep. De grote engelse man die achter mij liep dacht elke keer dat er een dier vlakbij was, hij had helemaal niet door dat het mijn zaklamp was, totdat ik mij omdraaide, dat was wel een grappig punt op de avond, hij lag helemaal dubbel. Rond een uur of 10pm liepen we weer terug naar het resort. Bemodderd en al kwamen we weer terug. De grootste man had een leeche op zijn rug en was gebeten door een fire ant, een hele grote rode mier. Omdat we allemaal zo onder de indruk waren van alles wat we die dag en avond gezien hadden, hebben we nog gezellig een biertje gedronken en alle dingen die we zagen en die er gebeurt waren nog een keer doorgenomen. De man met de grote camera was hier niet bij en over hem hebben we het uitgebreid gehad. Hij was namelijk te hilarisch met zijn grote camera.

Donderdag 18 oktober
Om 5.15am ging mijn wekker. Ik moet namelijk s'ochtends even lekker douchen. Helaas hadden we dus echt een hele koude douche, ijzig koud, dus het douchen was van korte duur. Daarna had ik het ook wel koud. Om 6am moesten we verzamelen op de hoofdaanleg plaats. Daar kwam Matt al aan met de boot. We gingen weer dieren spotten. Ik was blij dat ik mijn regenjas had aangetrokken tegen de wind, het was namelijk erg koud wanneer de boot hard ging. Deze ochtend zijn Debbie en ik voorin de boot gaan zitten. Al gauw spotte onze Matt de brutale grijze apen in de bomen, hier gingen we recht op af. Voor mijn gevoel iets te dichtbij, de aap zat namelijk in zo'n positie dat hij zo de boot in zou gaan springen. Ook hing er een gekleurde slang in de boom een aap was daar een beetje mee aan het 'spelen' of eigenlijk probeerde hij de boom zo te schudden dat de aap in de boot zou gaan vallen. Gekke beesten. Gelukkig gingen we weer verder. Deze ochtend hebben we weer veel apen, en vogels gezien. Ook hebben we heel kort een krokodil gezien, erg gaaf! Na de ochtend cruise konden we ontbijten. Wat een heerlijk ontbijt, een heus engels ontbijt compleet met bonen, worstjes, ei en patatjes!! Dat ga ik in de ochtend dus niet eten. Gelukkig hadden ze ook brood dat je kon roosten en hadden ze mijn favoriet: cereals! Heerlijk! Als toetje hadden we weer fruit. Met een goed gevulde maag verzamelde we weer bij ons gids. We gingen een jungle trekking doen. Helaas weinig dieren gezien, waarschijnlijk omdat het te warm is overdag. Wel olifanten stront van een week oud. Dat was wel een soort van spannend, dat je weet dat er in het gebied waar je aan het rondstruinen bent een olifanten wonen. Na de jungle trekking waren we allemaal weer erg hongerig geworden, maar gelukkig was het al weer lunch tijd en konden we heerlijk gaan zitten. We werden helemaal bediend. We begonnen met een soepje, daarna een heerlijke salade, daarna het hoofdgerecht en daarna nog een bord met fruit. Echt een verwennerij, mijn vitamine pijl was na deze dagen ook weer goed op pijl. Na het eten kon je op je gemak nog thee of koffie drinken. Rond een uur of 4pm moesten we weer verzamelen voor onze boottocht. We gingen weer dieren spotten. Helaas niet zoveel gezien als de eerste dag. Maar natuurlijk wel weer heel veel neusapen en de grijze apen, die zijn er eigenlijk altijd. Ik denk dat we de eerste dag gewoon al heel erg verwend waren met alles wat we allemaal al hadden gezien. We zagen vandaag weer veel van hetzelfde, maar doordat je de dag daarvoor al heel veel foto's gemaakt hebt, kon ik nu meer echt genieten van alles wat er om mij heen te zien was. Je staat dan ook versteld van hoe groot een hornbill is en vooral hoe groot zijn snavel is.
In de avond hebben we weer een heerlijk diner gehad. Na het avond eten hebben we ons weer helemaal ingepakt voor onze night walk. Welke dieren zouden we vanavond spotten?? Ik had er misschien te veel van verwacht of we hadden de eerste nacht al te veel hoogtepunten gezien, want de dieren waren niet zo goed te vinden. Wel hebben we een hele mooie kikker gezien deze avond. Maar het aapje was natuurlijk al weg.
Na een hele lange dag vol met dieren spotten en wandelingen was ik erg blij dat ik mijn bed lag, heerlijk onder mijn kriebeldeken!

Vrijdag 19 oktober
Vandaag ging de wekker om 5.30am, ik had besloten om deze ochtend maar niet weer onder die verschrikkelijke koude douche te gaan staan. Dit was voor mij een hele overwinning! We hadden bedacht dat we terug zouden gaan naar onze oude hostel in sandakan en we daar wel een heerlijke warme douche konden nemen.
Om 6am stond iedereen weer netjes klaar voor de laatste ochtend boot cruise. Omdat we allemaal de oerang oetan nog een keer wilden zien, deed Matt extra zijn best om hem te spotten. We hadden geluk, maar helaas konden we hem niet zo goed zien als de eerste keer, maar hij was er wel weer. Hij zat weer heerlijk te ontbijten en zat relaxt in een boom. Iedereen was erg blij dat we hem nog even gezien hadden.
Na de bootcruise lekker ontbeten en de spullen ingepakt, want de boot lag al voor om ons naar de overkant te brengen. Met het busje naar Sandakan gereden, helaas file file file! Dus het duurde iets langer. Aangekomen in het hostel heb ik gelijk lekker gedouched. Wat voelde dat goed. Onze vlucht richting Kuala Lumpur was pas rond 9pm. Dus we konden nog een hele dag rustig aan doen. Voor de rest hebben we al onze foto's gerangschikt en een film gekeken. Om 6pm stond de taxi voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen. Sandakan heeft een heel klein vliegveld. Een beetje een open air vliegveld. Wanneer je vliegtuig bijna gaat vertrekken, dan pas mag je door de douane. Het gaat dus per vliegtuig. Helaas had ons vliegtuig vertraging van een uur of anderhalf, zijn Aziatische tijden, helaas. We zaten hier dus nog wel ven. Gelukkig konden we wel in een wachtruimte na de paspoortcontrole gaan zitten. Om 10.30pm vetrok ons vliegtuig richting Kuala Lumpur en om 1.30am kwamen we aan. Op het vliegveld lagen al verschillende mensen, ik heb er nog nooit zoveel gezien, te slapen. Wij zijn ook maar een goed stekkie gaan opzoeken op het vliegveld om te gaan slapen. Debbie haar vliegtuig richting Singapore ging pas om 7.40am en mijn bus richting centrum ging pas om 7am. Een taxi vond ik te duur, want ja ik blijf een backpacker! We hadden dus nog wel een aantal uurtjes om te vertoeven. Na 1,5uur slapen op een koude grond waren we tot het bot toe koud. We hebben onze spullen bijelkaar geraapt en zijn een warme kop thee gaan drinken gevolgd door een Mac Donalds ontbijt. Voor mij niet echt voor herhaling vatbaar dat ontbijt. Geef mij maar een vertrouwde boterham met vlokken. Uiteindelijk is de tijd best wel snel gegaan en voordat ik het wist zat ik in de bus richting het centrum en hadden Debbie en ik afscheid genomen.

  • 07 November 2012 - 22:11

    Monique:

    Hoi Lisette,
    Ik heb weer genoten van je reisverslag, blijf me steeds verwonderen en je vooral bewonderen.
    Wat een byzondere dingen maak je mee en heb je de laatste tijd gezien. Geniet van je laatste weken want wat zal het saai en over georganiseerd zijn in Nederland. Maar wel elke dag een lekkere warme douche en je eigen luxe bed. lieve groeten Monique

  • 14 November 2012 - 14:23

    Teus De With:

    Hoi Liset,
    genoten van je reisverslag. Ben blij dat je geniet en zoveel ervaringen opdoet. Jammer dat je afscheid heb moeten nemen van Debbie. Ben wel beniewd naar je foto's als je terug ben. Maar geniet er eerst nog lekker van.

    Teus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 36627

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 25 December 2012

Living young wild 'nd free: Azië!

Landen bezocht: