I love Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lisette With - WaarBenJij.nu I love Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lisette With - WaarBenJij.nu

I love Hong Kong!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

07 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurt, het is hier namelijk heel leuk, maar hier is dan het vervolg verhaal.
Op zondag 2 september ben ik naar Hong Kong gevlogen. Zaterdag nacht heb ik nog afscheid genomen van de meiden van het hotel, ze vonden het helemaal niet leuk dat ik wegging en stiekem mis ik ze ook wel een beetje, het was namelijk heel gezellig met elkaar!
Zondag ochtend uitgecheckt. De mensen van het hotel, vooral de vrouwlijke manager is erg aardig en behulpzaam, ze heeft mij geholpen met een taxi na eerst gezellig gepraat te hebben.
Ik had geluk want ik had een vrouwlijke taxi chauffeur. Geluk in de zin van: de manlijke taxi chauffeur doen namelijk moeilijk, zij willen een prijs afspreken terwijl je goedkoper op de meter rijd. Dus de vrouw deed gewoon haar meter naar beneden en bracht mij weg. Ze wilde een gesprek beginnen maar ze kon helaas niet zo goed Engels, waardoor zij mij ook bij de verkeerde Terminal af heeft gezet. Ik raakte lichtelijk in paniek want mijn vlucht stond niet op het bord, dus ik dacht gelijk, stommerd je hebt zeker geboekt op het verkeerde vliegveld. Gelukkig viel dat mee en moest ik gewoon naar een andere Terminal, 5 minuten lopen. In deze Terminal was bijna niemand te bekennen, naast de veelste dure winkeltjes liepen er een handje vol buitenlanders rond. Hier heb ik Philip en Saad ontmoet. Allemaal in hetzelfde vliegtuig. Philip komt uit Duitsland en gaat naar Hong Kong voor zijn studie. Saad komt uit Saoedi Arabie en was op vakantie met zijn moeder. Hij was heel even in Hainan en ging nog een paar dagen terug naar Hong Kong omdat zij het daar zo fijn vonden. Hij kon mij dus al veel vertellen over Hong Kong. Ook was hij in Maleisie geweest en heeft hij een aantal tips opgeschreven voor mij. Na een uur gewacht te hebben, in een veelste warme ruimte mochten we eindelijk door de paspoortcontrole.
In de wachtruimte daar nog gezellig zitten kletsen met de mannen. Philip moest 1 nacht overnachten in een hostel, want de campus van zijn universiteit opende pas maandag. Hij vroeg mij dus ook in welk hostel ik verbleef en of mijn hostel een beetje centraal gelegen was. Hij besloot om te kijken of er een plek was in mijn hostel, gezellig dus!
Aangekomen in Hong Kong zijn we opzoek gegaan naar de shuttle bus, was allemaal heel goed aangegeven, dus we hadden het zo gevonden. Vanuit de bus hebben we al veel dingen gezien die ons verbaasde, je kijkt echt je ogen uit. Ook het hostel was, zoals aangegeven, heel goed te vinden. Het is een flatgebouw midden in de stad. Wanneer je bij de lift wilt komen moet je eerst door een hek, een meneer zit de hele dag achter een bureau en drukt op een knop zodat je binnen kan komen. Ik voelde mij gelijk veilig. Ook zijn ale deuren in het hostel beveiligt met een code en je kamerdeur kun je alleen maar openmaken met een pasje. Deze moet je dus niet verliezen! Het hostel zelf word gerund door Filipijnse mensen. Erg aardig en spreken heel goed Engels, ze willen je ook overal mee helpen. Philip logeerde op een andere verdieping dus we spraken af om half 8 bij de receptie. Aangekomen in mijn kamer waren er 5 bedden bezet. je word dan heel nieuwsgierig naar wie er allemaal in je kamer slapen. In de hal zat een Chinees meisje achter de pc. Ik ben maar gelijk een praatje wezen maken. Zij was toevallig ook net aangekomen. Haar Westerse naam is Ben en haar Chinese naam weet ik niet meer. Ik heb haar uitgenodigt om mee te gaan met mij en Philip, ze was gelijk enthousiast. Ze had namelijk al een briefje opgehangen met de vraag wie er samen met haar Hong Kong wilde ontdekken. Dit vertelde ze mij, want het briefje was in het Chinees, die dat kon ik niet lezen.
Om half 8 zijn we naar de metro gegaan. We hadden geen idee waar naartoe dus dat was een gokje, gewoon kijken waar je uitkomt!In Hong Kong gebruiken ze een Octopus card voor al het openbaar vervoer. Je huurt de kaart in feiten, want bij teruggave krijg je 50 Hong Kong dollar terug. We hebben deze kaart dus gelijk aangeschaft. We zijn uitgestapt bij Time Square, het was ongeveer 10 minuten met de metro, dus heel dichtbij. Time Square is een best wel bekende plek in Hong Kong. Mij viel het een beetje tegen, ik had namelijk Time Square uit New York in gedachte en deze was vergeleken daarbij wel erg klein! We zijn een beetje rond gaan lopen en uiteindelijk zijn we bij een boekwinkeltje beland. Eerst moet je een smal trappetje op en via een deur kom je in een best wel klein zaakje dat volstaat met boeken. Hier kun je ook even zitten om wat te drinken. Gelukkig hadden ze daar WIFI dus kon ik met de meiden in Nederland skypen. Heel gezellig! Philip heeft bij een fruitmarkt wat kersen gekocht en die hebben we zitten eten in de bookshop. Na het gezellige gekletst en nadat Ben de hele bookshop had doorgepluisd zijn we terug gegaan naar het hostel, inmiddels was het al tegen 23u.

Maandag
Mijn eerste dag in Hong Kong. Samen met Ben op stap. Via de metro zijn we uitgekomen in het Hong Kong park. Wat een groot en mooi park. Ook erg indrukwekkend zijn de hele hoge gebouwen die om het gebouw heen staan. Waneer je even rust op een bankje gaat zitten is de rust die het park je geeft zo heerlijk. Je luisterd naar het kabbelende water van fonteinen en het fluiten van de vogels en ondertussen kun je genieten van een zelfgekochte snack. Via het park zijn we naar de bekende Peak tram gelopen. De Peak tram is een oude tram die de stijle berg omhoog rijd. vanaf de top van de berg heb je een prachtig uitzicht op Hong Kong, realy amazing! We hebben dus ook wel een tijdje staan kijken. Om wat geld te besparen hadden we een one way ticket gekocht. Dus we zijn omlaag gaan lopen, hier had ik wel een beetje spijt van. Ook al loop je omlaag, de berg was echt heel stijl, kreeg helemaal pijn aan mijn tenen. Ik ben op blote voeten naar beneden gelopen, dit was een stuk fijner. Wanneer we eindelijk beneden waren zijn we naar de beroemde roltrappen gegaan. Ze hebben hier namelijk de langste roltrap! Ik dacht dat de roltrap aan 1 stuk vast zat, maar schijn bedriegt, het zijn 'losse' roltrappen en zij vormen samen de langste. Het viel ons dus een beetje tegen, omdat we iets anders in gedachte hadden. Waneer je via de roltrappen naar beneden loopt kom je uit in de wijk Soho. Soho staat bekend om zijn vele restaurantjes. Het ruikt er ook erg lekker. Doordat we al heel heel veel hadden gelopen en eigenlijk nog niet echt iets gegeten hadden, het was al bijna 18u, zijn we een restaurantje op gaan zoeken wat natuurlijk niet al te duur was. We zijn nu eenmaal backpackers en dan moet het goedkoop. Dus alles wat boven de 80 Hk was, was te duur. (80HK is ongeveer 8 euro, kun je nagaan) Uiteindelijk zijn we uitgekomen in een curry restaurant. Erg lekker! We hebben echt zitten smullen, ik denk dat het ook erg lekker was omdat we zo hongerig waren. We hebben ongeveer anderhalf uur in het restaurant gezeten om een beetje bij te komen en vooral om onze benen te laten rusten. Na het eten, toen we weer helemaal waren opgeladen, zijn we naar de ladies market gegaan. Dit is een vrouwenmarkt, de naam zegt het natuurlijk al, hier kun je veel dingen goedkoop (als je het goed doet) krijgen. Hier op de markt kun je echt alles krijgen. Het leuke is dat je ook heel goed kan afdingen. Dit heb ik onderhand wel een beetje geleerd van Lam. Ik kan er wel van houden. Rond 23u zijn we terug gaan lopen richting de metro. Nadat we in het hostel waren aangekomen zijn we naar de receptie gegaan. S' avonds zit daar altijd een jongen van de Filipijnen en hij helpt ons elke keer met het plannen van de dag. Dus dat is erg leuk en handig natuurlijk. Na deze vermoeiende dag had Ben wel zin in een biertje, dus weer naar beneden, daar is een 24uurs winkel, en daar hebben we bier gekocht. Deze hebben we opgedronken op de 22ste verdieping, dit is hat dak van de flat waar je een mooi uitzicht hebt over de straat en de wijk.

Dinsdag
Samen met een Russisch meisje, Anna, zijn we, Ben en ik, naar The Big Buddha geweest. Met de metro is het de makkelijkste manier om daar te komen. Best een heel end vanaf ons hostel, ik denk dat we bijna een uur onderweg zijn geweest.
Wanneer je de Big Buddha wilt bezoeken moet je met een cabel car omhoog. Terwijl je in de rij staat worden er verschillende 'leuke' aanbiedingen aangeboden. Wij hebben, hoe verleidelijk alles ook klonk, gewoon de goedkoopste kaarten gekocht. De Cabel car alleen al is zeker de moeite waard. Wat een uitzicht en je zit bijna een halfuur in de kar. Op een gegeven moment ga je langs een bergpunt en dan zie je in ene de grote Buddha. Dat is echt fantastisch om te zien. Midden in de bergen. Voordat je de trappen van de grote Buddha opgaat kun je een kaartje kopen. Je mag dan het museum in, deze is in de Big Buddha, en je krijgt een maaltijd. Wanneer we de trappen opliepen begon het in ene heel erg te regenen. Als of er een ton werd leeggegooid. Gelukkig konden we schuilen. Boven aangekomen ging het Russische meisje gelijk heel actief opzoek naar het restaurant. Binnen werd haar verteld dat ze bij het kraampje een ijsje en water kreeg voor de bon. Ze was er helemaal down van en voelde zich opgelicht. Gelukkig hebben we de bonnen daar niet ingeleverd, want beneden hebben we het nog een keer gevraagd, zij wezen ons de weg naar het restaurant. Gelukkig was Anna opgelucht want we kregen een aardige portie groente mie en mochten we 2 hapjes uitkiezen met drinken, helemaal opgelucht dus!
Na de Big Buddha en onze heerlijke maaltijd hebben we de cabelkar terug naar beneden genomen de bus gepakt en richting het strand gegaan. Weer een heel mooi uitzicht vanuit de bus. je waant je ook helemaal in een andere wereld. Je ziet helemaal geen hoge gebouwen meer. Bij het strand aangekomen liepen de koeien op het strand. Erg grappig. Lig je lekker op het strand wandelt er in ene een koe langs je heen, de eerste keer schrok ik wel een beetje. Hij ging namelijk 2 meter naast mij lekker staan plassen! We hebben dubbel gelegen. Oja wat ook wel grappig was, was dat Ben in de schaduw ging zitten met haar paraplu op het strand, het zag er erg komisch uit. Ze wil namelijk niet bruin worden en snapt ook niet zo goed waarom wij dat wel willen worden. Ze vertelde mij namelijk, je bent wit geboren dus je moet ook wit blijven. Ik vertelde haar dat een tintje in het westen betekent dat je er gezond uitziet, ze vond het maar een gekke gedachte.
Rond half 6 zijn we vertrokken vanaf het strand richting de Subway. Ben haar oom belde haar op hij wilde haar de Ipad en Iphone geven die hij gekocht had voor haar. We hebben in het centrum bij de Subway afgesproken. Haar oom wilde ons mee uit eten nemen, dus zijn we met zijn alle gaan eten bij een Italiaans restaurant. Hij zei gelijk tegen ons dat we mochten nemen wat we wilde en er gewoon van moesten genieten. Na zoveel weken noodles en rijst had ik wel erg veel zin om een pizza te eten, zo die heeft mij heerlijk gesmaakt! Iedereen zat echt te smullen. Na het eten hebben we Uncle, zoals ben hem noemt, heel erg bedankt en hebben we de subway richting de Avenue of Stars genomen. Vanaf de Avenue of Stars heb je een mooi uitzicht op de stad en alle lichtjes. Elke avond om 20u is er een lightshow. Hier wilde we eigenlijk naartoe, maar we waren net even te laat. Andere keer beter. Het uitzicht was sowieso best indrukwekkend. Op de Avenue of Stars hebben we de handafdrukken van Jackie Chan en Bruce Lee opgezocht en hebben we wat foto's genomen. Bij het Bruce lee standbeeld ben ik een groep oudere Nederlanders tegengekomen die op rondreis waren met een organisatie. Wat was het fijn om weer even Nederlands te spreken. Na al het moois op de Avenue of Stars was de dag nog niet voorbij, nee wij wilde namelijk nog naar de bekende Night Market. Iedereen liep een beetje vermoeid, maar aanmaal aangekomen op de nightmarket werden we weer wakker. Wat een gezelligheid! Souvenirs gekocht en richting het hostel gegaan. Wat een lange dag, na 12u waren we pas thuis.

Woensdag
Macua dag! Met mijn Russische roommate Tatiana op stap gegaan richting Macau. Macau is een eiland dichtbij Hong Kong. Met de ferry ben je daar in een uur. Onderweg naar de ferry hebben we een ontbijt gekocht, deze hebben we op de ferry zitten opeten. Macau is vroeger van portugal geweest, dus op Macau vind je veel Portugeese kenmerken. We hebben de bus richitng de stad genomen en zijn op het beroemde plein uitgestapt. Via de winkelstraat loop je zo tegen de Ruine van de St. Paul's Cathedral aan. Van deze kerk staat alleen de voorkant nog. Met behulp van de toeristenkaart waar alle bezienswaardigheden opstaan, zijn we de stad gaan bekijken en hebben we rondgelopen. Aan het eind van onze trip zijn we richting de Casino's gelopen. Hier staat Macau erg om bekend. We zijn er een paar ingelopen en je kon over de mensen lopen zo druk dat het was.
Rond half 6 hebben we de ferry weer terug genomen richting Hong Kong. De dag was omgevlogen. Terug gekomen in het hostel ben ik met Ben de straat op gegaan. We zijn een Electrische Dubbeldecker tram ingestapt en hebben ons rond laten rijden in de stad. Na een rondje zijn we in het centrum uitgestapt op wat te gaan eten. Je hebt echt geen besef van tijd, want het blijft aardig druk op straat.

Donderdag
Uitslaap dag! Heerlijk een rustige dag. Eigenlijk niet echt heel veel gedaan. Ben en ik zijn rond 14u de stad ingegaan, hebben rondgekeken en zijn uiteindelijk in een bar beland. Hier hebben we een halve liter bier gedronken en toen zijn we weer terug gegaan naar het hostel. Het bierglas was bijna zo groot als mijn eigen hoofd!

Vrijdag
Met de bus richting Stanley Bay met de fransman. James en Ben gingen namelijk naar Macau deze dag dus ik en de Fransman bleven over. De Russische meiden waren al naar huis. De Fransman wilde eerst naar het ocean Park gaan, maar ik wilde niet mee want ik vond het te duur.
Dus we zijn naar Stanley Bay gegaan. Je hebt daar een Stanley market waar je de gekste souvenirs kunt kopen. Allemaal gadgets, die je helemaal niet nodig hebt. Een man verkocht helicopters dus je kon besturen, deze waren unbreakeble. Dit zegt hij namelijk elke keer en laat hij ook zien. Na tien keer de helikopter op de grond gegooid te hebben was hij nog steeds niet kapot, dus ik denk dat de man gelijk had. Op de Boulevard van Stanley bay hebben we gelunched. Daarna zijn we richting het hostel gegaan want de Fransman had afgesproken met een vriend en ging deze dag ook weg uit het hostel. In de avond zijn Ben, James en ik weer uiteten geweest met Uncle. Hij heeft ons meegenomen naar een beroemd restaurant hier in Hong Kong. Het was druk wanneer we aankwamen dus we moesten met een nummertje op de wachtbank zitten. Na 15 minuten wachten mochten we aan tafel. uncle bestelde wat typische Hong Kongse gerechten. Je avondeten eet je hier met thee, wat eigenlijk wel erg lekker is. Na een tijdje wachten en pinda's gegeten te hebben met mijn stokjes, wat Uncle erg leuk vond omdat het mij elke keer net lukte, kwam het eten eraan. Pork, Duck, Chicken and Fish. De kip lag in zijn geheel op een schaal, met kop en poten, mijn eetlust verdween een beetje. De duck zag er gelukkig normaal uit, hier hadden ze de kop er niet bijgelegt, de Fish leek niet op Fish en de Pork was gefrituurd en lag in saus. Naast de Fish heb ik alles geprobeert. De Duck en de Pork waren eigenlijk heel erg lekker. De kip was mij iets te zacht en de huid was wat te dik en glibberig. Uncle is echt een hele lieve man. Hij wilde foto's van ons maken en ging met zijn telefoon aan de slag, erg grappig. Ook vond hij dat ik een mooie huid heb en hij zei mij dat ik vast een mooi meisje in Holland was. Erg lief. Na het eten wilde Uncle Ben nog trakteren op een horloge, dus James en ik zijn naar het hostel gegaan. Na een halfuur was Ben weer terug met een nieuw horloge om haar arm, erg mooi.
Ben was helemaal enthousiast en wilde heel graag naar de barstreet. We hebben onze spullen gepakt en zijn opweg gegaan om samen met de Hong kongse mensen het weekend in te luiden. Wat een gezelligheid en een drukte. Rond 4 uur zijn we toch maar richting huis gegaan. Een jongen die we ontmoet hadden, Lee heeft ons naar de juiste busstop gebracht. Rond half 5 in bed, maar wel erg leuk!

Zaterdag
Uitslapen, ja alweer! na zo'n heftige nacht was dat wel nodig. Ik heb zelfs de meiden in mijn kamer niet weg horen gaan. Rond 15u ben ik met Ben naar The Bookshop gegaan, het was haar laatste dag. James was trouwens ook weggegaan, hij ging richitng Chengdu. Samen met Ben heb ik de hele middag in The Bookshop gezeten, lekker thee gedronken en pasta gegeten. Rond 18u gingen we terug en moest Ben de bus nemen richting huis. Haar hometown is namelijk heel dichtbij Hong kong. De naam van haar Hometown weet ik alleen niet meer.
Ik ben gezellig naar boven gegaan, naar de 15de verdieping, daar is de recptie en daar zit altijd de Filipijnse jongen van het hostel. Gezellig kletsen. Maar vanavond heb ik mijn blog afgeschreven. Er was zoveel te vertellen!
Morgen ga ik nog een dag op verkenning in Hong Kong en maandag ochtend moet ik heel vroeg op, want de Filipijnse vrouw van het hostel vertelde mij dat ik 3 uur van te voren aanwezig moest zijn op het vliegveld, beter te vroeg dan te laat, zei ze. Ik moet dus rond half 8 de bus nemen. Poeh...erg vroeg. Maar een nieuw land en ik zie Erik weer! Ik heb er heel veel zin in! Ik denk dat ik er vanavond maar over ga dromen.

Tot de volgende keer in Kuala Lumpur!

• 07 September 2012 - 20:25

Janneke:

Ha lieverd,
    Wat heb je al weer veel meegemaakt in Hong Kong.
    Veel plezier nog met je nieuwe vrienden.
    Dikke kus mama.

• 07 September 2012 - 20:57

Sacha:

He Lisette,

Ken je me nog van de Pius.
    Leuke website, ik volg jou vanaf nu.
    Al heel veel dingen gedaan zo te zien.
    Mijn vakantie was tenminste geslaagd, ik moet nu weer naar school.
    Ik hoop dat jij het nog steeds heel leuk hebt.

Groetjes, Sacha

• 07 September 2012 - 21:10

Quincy:

Hoi Lisette,

ik hoop dat je me nog kent,
    maar ik ben Quincy van de Piusschool.
    Ik hoop dat je het leuk hebt.

Groetjes,

Quincy

• 08 September 2012 - 16:00

Lisette De With:

Meiden wat leuk, natuurlijk ken ik jullie nog.
    Hoe is het in groep 8?

Doe maar de groetjes aan de klas!

• 08 September 2012 - 18:43

Ans Roest:

Hoi lieve Lisette,

bedankt voor je leuke kaart!
    Heel veel plezier met Erik en Ilona.
    We zullen wel lezen wat jullie allemaal gaan doen.

groetjes, Ans, Stephan en Martijn.

• 12 September 2012 - 22:21

Janet De Visser:

Dat was weer genieten, erg leuk om zo met je mee te reizen Lisette.
    Ik verheug me al op Kuala Lumpur ; )
    Liefs van ons,
    Janet

• 13 September 2012 - 12:38

Teus:

Hoi Liset,
    Zit op mijn werk en dacht ik ga ff jouw site lezen. Mooie ervaringen en ook leuk dat je dit met anderen kan doen en delen. De foto is ook mooi; een ieder geval stukke mooier als mijn uitzicht (Bijlmer en donkere regenlucht). Ben benieuwd hoe het was toen je Erik en Ilona. Tot zondag a.s. via skype. Pappie

• 17 September 2012 - 04:12

Monique:

Leuk foto lies en je verhaal doet mij goed je kan zo genieten van alles ,ben blij voor je dat je erik weer snel ziet.neem het ervan daar....Kus mo