Bali, seminyak, surfing! - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu Bali, seminyak, surfing! - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu

Bali, seminyak, surfing!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

14 December 2012 | Indonesië, Seminyak

Bali, Seminyak
Surfcamp!
27 nov - 5 dec

Woensdag 28 november
Mijn eerste surfles, spannend. Om half 8 in de morgen moesten we klaar staan om met elkaar richting het strand te lopen. Helaas is het ontbijt pas om 8uur dus zonder eten in de maag gingen we surfen. De weg naar het strand duurde voor mijn gevoel heel lang. Met de surfplank om mijn schouders gewapend met een fles water in een zwart shirt was het al heet zo vroeg in de morgen. Op het strand aangekomen kregen we een praatje en daarna gingen we aan de slag. Omdat ik de enigste was die vandaag voor het eerst ging surfen kreeg ik een aparte uitleg, hij vertelde mij hoe ik moest staan, peddelen, wanneer ik mijn bord moest omkeren naar het strand, hoe ik mijn lichaam moest houden etc. Natuurlijk gingen we het opstaan ook droog oefenen op het strand. Ik had niet verwacht dat dit zo zwaar was. Je moet naar voren kijken, je voeten moeten in een bepaalde positie staan en je moet buigen door je knieën, best vermoeiend. Na een tijdje gingen we het water in.
Het was een goede surfdag al zeg ik het zelf, voor de eerste keer. Ik moet wel opletten dat ik spring wanneer ik op mijn surfplank wil gaan staan, mijn knieën voelen namelijk aardig beurs. We hebben een korte pauze gehouden. Lotte en ik hebben wat gegeten in een restaurant. na het eten ging het surfen wat minder. Ik denk dat het beter is als je gewoon doorgaat en niet stopt. Na het surfen moet je je plank weer in de hoes doen en lopen we terug naar het kamp, wat aardig vermoeiend is na het surfen. Aangekomen in het surfcamp waren we nog optijd voor het ontbijt of voor ons was het eigenlijk onze lunch. Maar onze planken moesten we eerst schoonmaken onder de douche. Dit is nog best een karwei, de plank is namelijk erg groot! Na de lunch, nasi goreng, hebben we gezwommen en uitgerust in het kamp. In de middag ben ik met Andre, een Duitser die ook in 1 ster surft naar Kuta geweest. We hebben een scooter gehuurd en zijn op pad gegaan. wat een drukte in Kuta zeg! zoveel mensen en zoveel commerciëler dan Seminyak! maar het was wel leuk om te zien. In de avond op het strand gegeten en met elkaar wat gedronken.

Surfdag 2, donderdag 29 november
Vroeg uit de veren. Vandaag hadden we weer andere surfteachers. Omdat mijn draagkoord van mijn surfplank tas een beetje kapot is snijd de draad in mijn schouder, Thom een surfteacher zag dit en heeft heel liefmijn plank gedragen. Wanneer we terug zouden gaan naar het kamp zou hij mij een nieuwe geven. Vandaag ging het bij mij niet goed. Het staan lukte niet, de golven waren sterker, gewoon een baalsurfdag. Din probeerde mij te helpen. We hebben extra geoefend met opstaan op het strand, in het water mij een duwtje gegeven, maar vandaag was het niet mijn dag. Din heeft mij wel heel goed geholpen en goede tips gegeven, hij was heel geduldig! Aan het einde van de sessie heeft hij mijn plank naar het hostel terug gedragen en kreeg ik een nieuwe draagband. Dit scheelde een heleboel. Ook het touw waar mijn voet aan zit werd vervangen zodat deze beter aan de plank zat. Na ons ontbijt hebben Lotte en ik een hele tijd in het zwembad gezeten en zijn we daarna Seminyak ingegaan. Eerst een heerlijke ice coffee gedronken met iets lekkers, dat te groot was dus dat hebben we gedeeld. Seminyak is een leuk plaatsje. Veel hele leuke winkels, we hebben heerlijk rondgekeken. In de avond zijn we weer bij onze favoriete plek gaan eten. Pizza uit de oven, wat heerlijk zeg! Dat mis je soms wel. Ik kan er dan ook extra van genieten.

Surfdag 3, vrijdag 30 november
We hadden geluk we konden vandaag een beetje uitslapen, we hoefden pas om 9uur te verzamelen. We konden dus van te voren ontbijten. Ik heb het surfers ontbijt genomen deze morgen. Dit is een tosti met banaan en honing, erg lekker, met een verse mix juice. Dit moet mij goede energie geven. Vandaag is het ook camera dag, dit houd in dat er foto's van ons genomen worden en er gefilmd word. Met goede energie gingen we om 9uur op weg naar het strand. Na een goede warming up, hardlopen op het strand, rek en strek oefeningen en wat uitleg gingen we het water in. De eerste golf had ik al te pakken, ik bleef gelijk staan op plank, misschien kwam dit wel door mijn goede ontbijt, het surfers ontbijt! Het was een goede dag vandaag. Alles ging stukke beter en ik kon de aanwijzingen van Harry goed oppakken, al zeg ik het zelf. De ochtend sessie was dan ook zo voorbij. Ik kon met een goed gevoel het weekend in. In de middag konden we de foto's al bekijken op facebook. Dit was wel erg leuk! In de avond kwamen er mensen van een ander surfcamp langs, iedereen vierde het weekend. Lotte, Adrien en ik zijn naar Kuta gegaan, naar de beroemde sky garden bar. Wat een happening, vijf etages hoog. Wanneer we binnen kwamen, liepen er al allemaal beschonken mensen rond, er werd iemand afgevoerd, er stond een man een vuurshow te geven en iedereen was aan het dansen of genoot van zijn drankje, het was een spektakel om te zien. Wij zijn naar de zaal gegaan met de Indonesische mensen, de andere zaal, in de buitenlucht, stond vol met Aussies. Al met al hebben we ons goed vermaakt en was het een hele gezellige avond!

Zaterdag 1 december, culturele rustdag
Vandaag hebben we een culturele dag. Vanuit het surfcamp kan je een chauffeur regelen voor 100.00 voor de dag en de benzine. 100.000 is iets minder dan €10. Hij bracht ons naar een mooi strand waar we heerlijk geluncht hebben. Ik had een groene salade besteld met avocado. Bestel nooit een salade in Indonesië, of het moet een heel goed restaurant zijn. Mijn salade bestond uit een beetje sla, groene paprika, ui en komkommer. De avocado waren ze denk ik vergeten. Hier heb ik om gevraagd en deze kreeg ik later op een apart bordje. Dat weet ik ook voor de volgende keer.
Na het strand zijn we naar ulu watu tempel geweest. Dit is een beroemde tempel boven op een berg bij de zee. Een super uitzicht heb je daar en apen. Gelukkig hebben wij de apen niet veel gezien. We hebben rondgelopen op het terrein en genoten van het mooie uitzicht. Omdat het best een stukje rijden was en sari zich niet zo lekker voelende zijn we terug gegaan naar het hostel. Helaas was er heel heel veel verkeer op de weg en hebben we er denk ik wel 3 uur over gedaan. In de avond zijn Lotte, Adrien en ik naar een fancy club gegaan aan het strand, Adrien heeft ons daar getrakteerd op een drankje.

Zondag 2 december, rustdag
Vandaag hebben we de hele dag op strand vertoefd. Lekker niets gedaan. Mijn boek gelezen. Ook lopen er vrouwtjes op het strand die fruit verkopen. een vrouwtje kwam al bij ons langs, ze heette maria en we konden haar herkennen aan haar hoed met de bloem, wanneer we iets nodig hadden konden we haar roepen. we hebben later iets bij haar gekocht en ze liet ons van alles proeven, echt een heerlijk mensje. Omdat het een beetje begon te regenen zijn we wat gaan eten. Heerlijke vis! Ook heb ik voor het eerst tuna steak geproefd, wat is dit lekker zeg! Dat had ik nooit verwacht.
Eigenlijk kan ik voor de rest weinig vertellen over deze dag, het was een welverdiende rustdag!

Surfdag 4,Maandag 3 december
Mijn vierde surfdag alweer. Ook vandaag hadden we geluk, we konden uitslapen we moesten om 9uur klaarstaan. Dus we konden ook genieten van een ontbijt. Vandaag was het weer camera dag voor ons, alleen filmen. We moesten dus ons beste beentje voor zetten. Het surfen ging vandaag eigenlijk wel weer goed, aan het eind merkte ik dat ik wel moe was, maar toch ga je door. Na ongeveer twee uur surfen zijn we terug gegaan naar het hostel. We hebben ons zelf opgeknapt en zijn lekker gaan zitten in het kamp, er was namelijk een uitleg over het surfen, een soort surftheorie les. Dit is vaak heel interessant, soms laten ze namelijk ook wel eens dingen zien in het zwembad. Vaak is de theorie wat meer bestemd voor de betere surfers, maar toch kun je er altijd wat van oppikken.
Helaas heb ik vandaag waarschijnlijk veel water in mijn ene oor gekregen waardoor deze nu pijn doet. In het zee water om Bali zitten veel bacteriën, veel mensen hebben daarom ook last van hun oren. In het surfkamp hoorde je het bijna dagelijks. Niet dat dat mij helpt. Ik heb olie druppels gekocht en ik hoop dat dat een beetje werkt.

Dinsdag 4 dec
Dit zou mijn vijfde surfdag worden, ik ben helaas niet gegaan mijn oor was te pijnlijk en het leek mij daarom geen goed idee. Achteraf werd de gehele een ster sessie gecanceld omdat niemand zich had ingeschreven. Vandaag hebben we het daarom ook maar rustig aan gedaan. Lotte en ik zijn nog een keer het stadje ingelopen en hebben rondgekeken.
In de avond was het tijd voor de video. In het surfkamp hebben ze een soort video kamer, hier kun je dvd's kijken, maar deze word ook gebruikt om de surfvideo's te bekijken. De surfguides geven dan tips over hoe je moet surfen of hoe je het beter zou kunnen doen. Iedereen mag trouwens naar de video komen kijken van het surfkamp. Soms word er erg gelachen om de een ster surfers, maargoed iedereen moet het leren! Na de video zijn we met elkaar op strand gaan eten.

5 dec
Tijd om te vertrekken. Om half 11 werd ik opgehaald met een busje. Er zat al een stelletje in de bus. We moesten na mij nog een iemand ophalen, hadden we dat maar nooit gedaan, wat een vervelend persoon. Vanaf het moment dat hij het busje was ingestapt is hij niet meer opgehouden met praten. En niet zo maar praten nee echt onzin en de meest irritante verhalen. Hij had ook niet echt een fijne stem om naar te luisteren. Ik zat voorin en ik was blij dat de chauffeur de radio aanzette zodat ik die jongen niet meer zo hoorde. Aangekomen bij padang bai heb ik Alexandra ontmoet. Zij komt uit Duitsland. Mijn plan was om eerst naar Gili air te gaan, daarna Gili meno en als laatste Gili trawagan. Alex ging gelijk naar Gili T. Ik besloot om dat ook te doen. Dit was namelijk wel zo gezellig. In de boot zat helaas de jongen uit de bus een bank achter ons., ik dacht dat ik gek werd. Maar ik ben uiteindelijk in slaap gevallen en heb hem niet meer zo gehoord. Aangekomen om Gili T werden onze spullen op het strand gezet en word je overspoeld met mensen die een kamer aanbieden. Wij hadden al iets in gedachte dus wij konden lopen. Er was namelijk een hostel geopend op Gili T, het eerste hostel. Daar zijn we naartoe gegaan. In het hostel was er een ander meisje in de kamer, Rachel vanuit Australië. In de avond zijn we met zijn drieën wat gaan eten op de straatmarkt. Echt heerlijk eten en super goedkoop. Hier gaan ze ons vaker terug zien.

• 15 December 2012 - 19:11

Janet:

Even zitten genieten van je sportieve verslag.
    En ben je nu ook surfverslaafd ; )