Pangandaran, beach life! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu Pangandaran, beach life! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu

Pangandaran, beach life!

Blijf op de hoogte en volg Lisette

07 December 2012 | Indonesië, Pangandaran

Parangandan
Zaterdag 17 nov - 20 nov

Zaterdag 17 nov
Na een lange reis in de auto waarover ik in mijn vorige verhaal al verteld heb, kwamen we aan in pangandaran weer opzoek naar een guesthouse. Helaas voor ons was het nog steeds een kleine vakantie voor de mensen hier en was het aardig druk met mensen in de guesthouses. Na een klein halfuurtje rondgelopen te hebben kwamen we bij bamboo guesthouse. Het vrouwtje was erg slim, ze vroeg gelijk, nadat wij de kamer bekeken en goedgekeurd hadden, hoelang we wilden blijven en ze stelde gelijk een goede prijs voor. Dit konden wij natuurlijk niet weigeren. Elke ochtend kregen we ook een heerlijk ontbijtje, bestaande uit een bananenpannenkoek en koffie of thee inbegrepen. Omdat het een vrij vervelende autorit was, wij erg moe en heet waren zijn we ons gelijk om gaan kleden om het water in te springen. Wat een verkoeling. Het jammere was alleen dat ze het strand niet heel erg schoon houden. Dat maakt het uitzicht niet echt heel erg mooi. Wel is het heel leuk dat er langs het strand allerlei kleine tentjes zijn om te eten of te drinken of om souvenirs te kopen. Alle tentjes verkopen hetzelfde. Na het zwemmen een koude douche genomen en zijn we wat gaan eten op strand.

Zondag 18 nov
In het hostel hadden ze ook verschillende tours waar je aan kon deelnemen. Dit hadden ze heel leuk met foto's in een boek zitten zodat je een goed beeld van de tour kreeg. Hier hebben we deze zondag aan deelgenomen.
In de ochtend werden we in de regen opgehaald met een busje. Het plan was om met scooters te gaan, maar omdat er een ouder echtpaar meeging en het regende zijn we met een busje gegaan. De eerste stop was bij een familie die al jaren lang kroepoek maakt. Ze maken de kroepoek met gedroogde vis, dus het smaakt een beetje meer vissig dan de kroepoek die wij kennen. Het familierecept word elke keer doorgegeven aan diegene die het bedrijf overneemt. Het was een klein fabriekje dat in mijn ogen meer leek op een sementfabriek of een werkplaats met zakken cement. Natuurlijk mochten we de kroepoek proeven, niet echt mijn ding nadat ik het geproefd had!
Na de fabriek zijn we doorgereden naar een man die houten wayang poppen maakt. Het proces begint natuurlijk met een groot stuk hout. Dit bewerkt hij totdat er een globale vorm van een hoofd te voorschijn komt. Dit stuk hout word daarna bewerkt met kleiner gereedschap en daarna met nog kleiner gereedschap voor de details. Er zijn verschillende soorten poppen met verschillende uitdrukkingen, iedere pop is anders. Nadat alle details goed zijn uitgewerkt word de pop geschilderd en word de kleding gemaakt. De man liet zijn verzameling poppen zien en gaf gelijk een klein toneelstukje. Ook mochten we de poppen zelf uitproberen, erg lastig die handbewegingen kan ik je zeggen!
Na de wayang poppen liepen we verder het dorpje in. De vrouwen hier maken bruine suiker. De mannen halen de ingrediënten uit de boom en de vrouwen doen de rest. Ze koken het breisels een hele lange tijd totdat het glanzend is. Wanneer het vochtig weer is duurt het proces langer. Daarna gieten ze het in ronde vormpjes en laten ze het geheel stollen. Uiteindelijk heb je stukken bruine suiker, ziet eruit als een stuk van een sjoelbak alleen dan een andere kleur.
De vrouwen in het dorp waren de kokos schillen van de kokosnoten aan het afhalen, erg zwaar werk en ze zaten tegen ons te grappen dat we ze wel konden helpen. De schillen gebruiken ze om een vuurtje te maken.
Na het dorp zijn we naar de green canyon gegaan. Dit is een grote rivier met groen water. Helaas zijn wij er in het regenseizoen en is het water bruin. Maar het gebied waar je doorheen vaart en de grotten, of eigenlijk overhangende rotsen zijn heel mooi.
Na de rivier zijn we naar een plaatjes aan het strand geweest. Hier konden we lunchen en wat rond lopen. Helaas was er weinig te doen en zag het strand er ook niet heel aantrekkelijk uit. Na het plaatsje zijn we doorgereden naar een bamboe brug. Deze brug is gemaakt voor voetgangers en scooters. Hij is helemaal van bamboe gemaakt en is erg wiebelig! Wanneer je er met je scooter over gaat moet je ook een aardige balans hebben volgens onze gids.
Onze laatste stop van de dag was een schildpadden opvangcentrum. We hebben verschillende maten schildpadden kunnen zien en kunnen oppakken. De grote heb ik niet opgepakt deze schijnen namelijk erg met hun vinnen te kunnen spetteren wanneer je ze vasthoudt. Iedereen heeft een donatie gegeven om het centrum te helpen. De eitjes worden namelijk nog steeds in grote getale verkocht op de markt als zijnde delicatesse.
Dit was mij het dagje wel, maar wel veel gezien en gedaan.

Maandag 19 nov
Gelukkig hadden we deze dag als stranddag gekozen en niet zondag. Zondag was het namelijk een beetje regenachtig, maar vandaag scheen de zon volop.
We wilden graag een dagje luieren op het bekende white sand beach. Over het strand zijn we gaan lopen naar het national park. Hier moet je namelijk eerst doorheen voordat je het bij het strand aankomt. Op het strand werd al meerdere malen gevraagd of ze ons konden brengen met een bootje. Maar dan kon je er maar een paar uur vertoeven. Voordat het we het park ingingen werden we gewaarschuwd voor de apen. Ze zaten al op ons te wachten. Alles goed verstopt voor de apen gingen we opweg. We vonden het lichtelijk wel een beetje spannend, maar met goede moed gingen we oppad. Halverwege kwamen we een jongeman tegen, hij ging ook naar het strand. Achteraf bleek hij een lifeguard op het strand te zijn. Gewapend met een stok gingen we achter hem aan door het bos. We kwamen verschillende dieren en apen tegen, wat eigenlijk heel leuk was. Aangekomen op strand volgende we de jongeman naar een goede plek om te zitten. Naast hem en zijn vriend. Zij zouden ons wel beschermen tegen de apen. Toen we onze handdoeken hadden neergelegd kwamen al gauw de apen kijken. Helaas voor hen hadden we geen eten bij ons. Ze waren dan ook na tien minuten op ons uitgekeken. Helaas kwam er een familie naast ons zitten. De mannen vonden het erg leuk om koffie aan de apen te geven. Dus de hele familie aap kwam er aan. Wanneer de apen te dichtbij kwamen vonden de mannen het toch wel een beetje eng en begonnen ze de apen weg te jagen. Ook zaten er giftige groenachtige slangen in de boom. Die deden gelukkig niets. Richting het middag uur kregen we toch wel een beetje trek. Maar als wij het park uit gingen om eten te halen moesten we weer een entreekaart kopen. De jongeman die met ons was meegelopen vroeg of hij wat kon meenemen. Dat was wel erg lief van hem. Een uur later kwam hij op zijn surfboard aangevaren met het eten op de plank. Het grappig was dat de apen helemaal niet op ons afkwamen. Ik denk dat ze bang waren voor de mannen. Ze gooien namelijk stenen naar ze en zwaaien met stokken als ze te dichtbij komen. Helaas was de middag niet heel rustig. Elke keer kwamen er groepjes studenten die anderhalfuur kwamen snorkelen en domme dingen deden zodat de apen kwamen. Wat kunnen mensen toch dom zijn. Eind van de middag zijn we terug gelopen naar het hostel. Eigenlijk precies optijd, aangekomen in het hostel begon het heel hard te regenen. Een moessonbui! Al met al was het een hele relaxe dag op een super mooi strand.

Dinsdag 20 nov
Vandaag zijn we weer terug gegaan naar Bandung. Het vrouwtje van het hostel vertelde ons dat de reis ongeveer 5 uur ging duren, maak daar maar 9 uur van. Wat was dat een teleurstelling! Toen we aankwamen in het hostel kwam een uurtje later dadang langs, de jongen die ik al eerder in bandung had ontmoet. Erg leuk om hem weer te zien. Ik had via facebook contact met hem gehad en de schat had al een treinkaartje naar Jakarta voor mij gekocht. Daar zat ik namelijk een beetje over in. Ik moest namelijk de volgende dag in Jakarta zijn omdat ik een vlucht had naar Thailand. We hebben nog een hele tijd zitten kletsen en hij zou Lotte de volgende dag rond gaan leiden in Bandung.

Woensdag 21 nov
Terug met de trein naar Jakarta. Afscheid genomen van Dadang en Lotte gedag gezegd. Haar zou ik weer gaan zien op Bali in het surfcamp. De treinreis naar Jakarta heb ik alleen maar geslapen. Aangekomen op het station heb ik een taxi naar het hostel genomen. Dit was nogal een gezoek, de taxichauffeur wist namelijk niet waar het precies was. Na veel rondgevraag ben ik uiteindelijk op de goede plek aangekomen.
In mijn kamer zat een ander meisje. Zij was ook deze dag aangekomen in Jakarta. Samen hebben we wat gegeten in een restaurantje langs de weg. Een medewerker van het hostel vertelde ons dat je daar heel lekker kon eten. Ik ben vroeg naar bed gegaan want de volgende dag ging om 5uur weer de wekker.

Donderdag 22 nov
Voor zes uur stond mijn taxi al op mij te wachten. Het was niet al te druk op de weg dus ik was optijd op het vliegveld. Ingecheckt en wel naar de gate en voordat ik het wist zat ik alweer in het vliegtuig. Het vliegtuig vertrok zelfs 10 minuten te vroeg, wonder boven wonder! Ik had een tussenstop op singapore wat ik helemaal niet erg vond. Ik vloog met dezelfde maatschappij, dus ik hoefde niet in en uit te checken of op mijn bagage te wachten. Ik heb heerlijk rondgelopen op het vliegveld en winkels bekeken. De tijd vloog om en voordat ik het wist zat ik weer in het vliegtuig, opweg naar Phuket.
Het vliegveld in Phuket is vrij klein en oud. Na de bagagecheck en de douane loop je het vliegveld uit. Mijn laatste keer het vliegveld uitlopen met schreeuwende mensen die taxi taxi roepen! Dat was wel een heerlijk gevoel. Op de website had ik gelezen dat ik de taxi van taximeter moest nemen, deze waren betrouwbaar. Na een uur in de taxi gezeten te hebben kwam ik aan bij het resort, wat er mooi en verzorgt uitzag. Ik werd naar de dorm kamer gebracht, waar helaas niemand was. In de gemeenschappelijke ruimte zat wel een jongen. Hij sliep in een andere kamer. Hij was vanaf het begin eigenlijk al gezellig. Hij heet Anthony en komt uit Australië. Hij was in Phuket voor een korte vakantie. Hij werkt in Australië in de mijnen. We zijn samen wat gaan eten en besloten om de volgende dag een scooter te huren en de plaats een beetje te gaan verkennen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 36602

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 25 December 2012

Living young wild 'nd free: Azië!

Landen bezocht: