Surabaya culturele havenstad - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu Surabaya culturele havenstad - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Lisette With - WaarBenJij.nu

Surabaya culturele havenstad

Blijf op de hoogte en volg Lisette

28 November 2012 | Indonesië, Soerabaja

Surabaya
Dinsdag 13 nov - vrijdag 16 nov

Woensdag 14 nov
Ons eerste ontbijt in Surabaya. Wat ook even gezegd mag worden is dat deze bedden echt heerlijk waren, deze gaan we zeker missen. Ons ontbijt bestond uit scrumbeld egg met uitjes en tomaat, een verse halve mango, thee of koffie, geroosterd brood en verschillende smeersels en hagelslag. Dit was echt super lekker. Vooral de verse mango in de ochtend.
Om 9uur stonden we klaar om te vertrekken. We gingen met de auto. De vrouw heette trouwens yu v. Ik weet niet hoe je het schrijft maar zo zei je het in ieder geval.
Als eerste op het programma stond de grootste moskee. Omdat ik een korte broek aan had kreeg ik een mooie jurk omgewikkeld. Deze werd een beetje klunzig door een man omgewikkeld. Ook leidde deze man ons rond in de moskee. Groot was deze moskee zeker, er zat zelfs een roltrap in, twee zalen om een bruiloft te vieren en nog andere soort vergader zalen. Onder het gebouw was een grote parkeerplek en verschillende ruimtes ok de koran te leren of om te leren bidden.
Onze tweede stop was de bekende sigarettenfabriek. Hier worden al jaren de bekendste sigaretten van Indonesië gemaakt en nog steeds. We kregen een rondleiding door het museum en een meisje vertelde ons alles over de geschiedenis. Aan het einde van de tour gingen we naar boven, hier kon je vanachter een raam de medewerkers zien werken. Ze hadden verschillende kleuren petjes op, rood, geel en zwart. De een voor het inpakken, de ander voor het snijden en weer een ander voor het rollen van de sigaretten. Wanneer je naar de werkende mensen keek leek het net of je naar een versnelde film keek, zo hard werkte de mensen. We keken er allebei heel verbaasd naar. Ik heb stiekem een foto kunnen nemen van de grote zaal waarin de mensen werkten. Echt massaal!
Het was al ongeveer 1uur en we hadden wel zin in een lunch. Naast de fabriek was een heel leuk restaurant in de vroegere stijl. Hier hebben we allebei een pizza gegeten, gewoon omdat het kan, we hadden er zoveel zin in. Ik kon hem alleen niet helemaal op en heb hem in een doggybag meegenomen.
Onze derde stop zou een souvenirs shop zijn. Voordat we hiernaartoe reden zijn we door de Chinese en Arabische buurt van Surabaya gereden. Wat een vieze bende, in allebei de wijken. Eerst wilden we hier de volgende dag doorheen lopen, maar na deze rit hoefde dat eigenlijk niet meer. De souvenirs shop stelde eigenlijk niet veel voor. Ze hadden wel heel veel, beetje fabrieksproducten, maar verkochten het allemaal voor een veel duurdere prijs. We waren snel uitgekeken.
Onze laatste stop was een grote mall. Hier werden we afgezet en moesten zelf weer met de taxi terug. In de mall was een event aan de gang met twee mensen die heel hard door een microfoon schreeuwde, wat een ellende. Dat de mensen er niet gek van werden. We zijn daarom het rustigere gedeelte van de mall gaan opzoeken. Na 2 uur hadden we het allemaal wel gezien en hebben we wat gegeten voordat we de taxi terug namen.

Donderdag 15 nov
Vandaag zijn we door yu v meegenomen op een werelderfgoed tour. Dit is een heel groot terrein met verschillende tempels, je rijd eigenlijk door het dorp heen, je kan brokstukken van het paleis zien en het zwembad. Ook de moeder van yu v ging vandaag met op tour. Dit was wel gezellig. Het was een aardig vrouwtje. Door het wereld erfgoed rijden duurde zeker wel een halve dag. Soms waren wij meer een bezienswaardigheid dan de tempels. Maar ook vandaag was het weer een nee dag. Doordat de tempels goed onderhouden zijn en er een mooi stukje aangelegde tuin omheen ligt ziet het geheel met de rode stenen er indrukwekkend en mooi uit.
Na het wereld erfgoed terrein zijn we bij een bekende Javaanse keten gaan eten. Oma bestelde een typisch Javaans gerecht dat we zeker moesten uitproberen. Omdat het nog niet zo laat was stelde yu v voor om naar een berg te gaan. Deze konden we terwijl we in de auto aan het rijden waren bekijken. Wij vonden het prima. Dichtbij deze berg, we hadden hem trouwens al gezien in Malang, waren er vakantiehuizen van rijke mensen. Oma wist daar wel wat mensen te wonen. We gingen ergens langs, mochten het huis bekijken. Het huis zag er van de buitenkant erg mooi uit maar binnenin stond er vrijwel niets, een aantal pakken een tafel en stoelen en een hele stapel plastic stoelen. Boven lag er een stapel met matrassen voor gasten. Je zou van dat huis een heel mooi bed and breakfast kunnen maken. Toen we weggingen gaf oma de vrouw een hand met wat geld. We zijn nog wat rond gereden in het park, volgens ons waren ze de weg een beetje kwijt en daarna terug richting Surabaya. Onderweg nog gestopt om bananen te kopen, die zorgvuldig als een kleine baby in de auto werden gelegd. Door de stevige lunch hoefde wij niet veel meer te eten. Oma kocht toch ergens langs de kant van de weg wat crackers en die smaakte eigenlijk best goed. In de avond hebben we op ons gemak nog tv gekeken.

Vrijdag 16 november
Vandaag gingen we terug naar Yogyakarta voor een nachtje. Dit was een tussenstop voor het plaatsje pangandaran. Een kustplaatsje een de westkust van java.
Aangekomen in Yogyakarta hebben we eerst een auto geregeld richting pangandaran. Gelukkig hadden we het telefoonnummer van het bedrijfje en hadden we al laten weten dat we eraan kwamen. Omdat het Arabisch nieuwjaar werd dit weekend was het erg druk in yogya. Een slaapplek zoeken was ook moeilijk. We hadden erg geluk. Er was nog een man die een kamer te huur had. Wij blij. Het was toch maar voor een nacht en het zag er achteraf gezien nog prima uit ook. Het was boven een internet cafe, dit was ook nog eens mooi meegenomen want we wilden onze foto's uploaden.

• 28 November 2012 - 22:26

Monique:

Hoi wijffie, wat een avontuur zeg! Geniet er lekker van, want de kerst komt al erg dichtbij, maar hier in de schalijstraat is het ook gezellig hoor! Groetjes Monique