Shanghai Paradise - Reisverslag uit Shanghai Nongchang, China van Lisette With - WaarBenJij.nu Shanghai Paradise - Reisverslag uit Shanghai Nongchang, China van Lisette With - WaarBenJij.nu

Shanghai Paradise

Blijf op de hoogte en volg Lisette

30 Juli 2012 | China, Shanghai Nongchang

Leuk om de reacties op mijn verhalen te lezen, zo blijf ik toch ook op de hoogte. Facebook is hier in China namelijk afgesloten, erg jammer. Dit mis ik stiekem wel, in Nederland kun je gewoon 24/7 alles kijken wat je wilt op het internet, hier denken ze daar helaas anders over.

Maandag hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan naast het zitten op het super super grote treinstation in Beijing en de treinreis. Het station, dat is wel leuk om te vertellen, is ongeveer een schiphol. Ik heb mijn ogen uitgekeken ten eerste van hoe groot het is en ten tweede naar de mensen. Ook is het erg schoon. Niemand mag op het perron staan. Boven zijn de wacht ruimtes, met heerlijke degelijke stoelen, waar je goed in kunt wachten. Hier loopt tussen de twee wachtruimtes continu een vrouwtje rond die alles opveegt en opruimt wat ze tegenkomt. Ik heb op het station ook de eerste bedelaars gezien. Kleine kinderen die buigend voor je gaan staan. Als juf zijnde breekt er dan wel iets, maar je kan niet iets geven, anders komen ze allemaal.
Een halfuur voordat de trein vertrekt kun je inchecken. Er komen dan vrouwtjes van de douane die je instapkaart en paspoort controleren en dan mag je zogezegd aan boord.
Overal, in metro's en op belangrijke plekken word je tas door een scan gehaald. Stel je voor!

Gisteren zijn we aangekomen in Shanghai. Het was al donker, dus heel veel hebben we niet kunnen zien. Met de taxi opweg naar het hotel. De taxichauffeur dacht dat we op doorreis waren omdat we in hotel aan de andere kant van de stad dichtbij het vliegveld waren. Daar baalde we dus best wel van, we zaten namelijk helemaal uit de slinger. We hebben daar dan ook maar 1 nacht geslapen. In vergelijking met het hotel waar we nu zitten, was dat echt wel luxe en stiekem missen we dat wel een beetje, maargoed zo sparen we een beetje geld uit.

Vandaag, maandag, een dag in Shanghai! Wat een verschil met Beijing. Dit is echt een schone moderne stad en je komt er wat meer buitenlanders tegen. Toevalligerwijs liepen we naar de grote straat ook wel de bekende Bund, tegenover de televisiemast die 's avonds heel mooi verlicht is. Hier kwamen we ook een sightseeing bus tegen. We hebben een kaart voor twee dagen gekocht voor 30 Yen, ongeveer 4 euro per persoon. Zo kregen we een beter beeld van de stad. Op een gegeven moment stond de bus een hele lange tijd stil, wij maar wachten in de hitte, jawel 40 graden op je bolletje, was de buschauffeur gewoon even wat te drinken gaan halen, gewoon omdat het kan.
We werden een beetje hongerig en zijn bij het volgende punt uitgestapt, een druk kruispunt waar van alles gebeurde. Lam had al vrij snel een grote mall ontdekt, daar kun je sowieso goed eten! Op de zesde etage vonden we dan ook een uitgebreid kookpaleis waar je heerlijk kon eten, tenminste het zag er een soort van normaal uit. Ik heb lekker zitten smullen van een bakkie vegetarische nas, hmmm!
Na het eten zijn we de gehele mall doorgelopen. Best wel sjiek. Heerlijk geparfumeerde winkels en hip! Deze chinezen weten wel wat mode is. Er is hier zelfs een Vero Moda, ze verkopen er wel heel andere dingen, maar het is wel herkenbaar Vero Moda.

Na de heerlijk verkoelende mall weer de hitte straat op de sightseeing bus in. Het is dan ongeveer 18u, dus we kunnen in een lekker briesje bovenin zitten.
Bij de Bund zijn we eruit gestapt vor een verkoelende ice coffee en voor Lam een espresso. Als het hier in China donker wordt dan is het ook echt gelijk donker. Heel bizar, het lijkt wel een vingerknip.
Op de Bund hebben we genoten van het mooie uitzicht en de vele mensen die er rondlopen. Ook wilden we samen op de foto, dus wij aan een stel Chinese mannen, die ook druk foto's aan het maken waren, gevraagd om een foto van ons te maken. Deze gelegenheid namen zij gelijk te pakken. Ze stonden met zijn vijven foto's van ons te maken, waarvan er een met mijn eigen camera.

In heel China heb je openbare toiletten, opzich heel goed geregeld, maar de geur is soms niet te harde. Ik vertel dit omdat ik zelf nodig moest plassen, maar 's avonds niet daarheen wilde gaan. Ik ben dus heel brutaal een super luxe hotel, Het Waldorf Shanghai hotel, binnen gegaan en gevraagd of ik daar gebruik mocht maken van het toile, dit mocht gelukkig. Ik heb in dagen niet meer op zo' n luxe en schone toilet gezeten, heerlijk!

We zijn nog een tijdje rond gelopen langs de Bund en uiteindelijk teruggekeerd naar het hotel, wat verbazingwekkend dichtbij de Bund is. Ongeveer 250m. We zitten dus in hartje Shanghai.
Ik ben benieuwd wat de dag ons morgen brengt!

Lieve groetjes

  • 31 Juli 2012 - 16:51

    Janneke:

    He lieverd.

    Leuke foto en natuurlijk zijn jullie lekker aan het shoppen. Past het nog in de tas?
    Veel plezier.

    Dikke kus mama.

  • 01 Augustus 2012 - 13:08

    Carolien:

    Hoi Lisette,

    je zult je wel afvragen, wie is dat nu dan toch? Ik ben een vriendin van jouw tante Marjan.
    Marjan en ik kennen elkaar al vanaf de middelbare school waardoor ik jouw ouders, nichtjes en opa en oma ook goed ken.
    Ik vond het zo leuk om van Janneke te horen dat je naar het verre oosten bent vertrokken dat ik gelijk je verslag op 'waarbenjijnu' ben gaan lezen.
    Onze dochter Maartje heeft inmiddels in Rome, Helsinki en Brussel gestudeerd.
    Het is zo gaaf om dit soort ervaringen op te doen, dat neem je de rest van je leven mee!
    Ook heel leuk om te zien wat een contacten je er wereldwijd aan overhoudt.
    Heel veel plezier en geniet vooral.
    Werken/studeren komt later wel ;-)
    Hartelijke groet, Carolien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 36624

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 25 December 2012

Living young wild 'nd free: Azië!

Landen bezocht: