Beijing City - Reisverslag uit Beijie, China van Lisette With - WaarBenJij.nu Beijing City - Reisverslag uit Beijie, China van Lisette With - WaarBenJij.nu

Beijing City

Blijf op de hoogte en volg Lisette

28 Juli 2012 | China, Beijie

Ni Hao!

Vrijdag 27 juli
Na een lange lange tocht zoeken naar de Bank of China, ja want hij zit hier echt ergens in de buurt, hebben we hem nog veel te ver doorgelopen te zijn gevonden. Als ik hier geld opneem heb ik een stapel, alsof ik een miljoen in mijn handen heb (wat eigenlijk maar 150 euro is). Nu kunnen we dus echt op pad, op naar de verboden stad!

Met de bus kun je heel gemakkelijk en vooral goedkoop overal komen. Hier doen ze niet moeilijk met verschillende zones. Je betaalt gewoon 1 Yen, omgerekend ongeveer 10 eurocent, en dan mag je bewijze van de gehele dag in de bus vertoeven.
Aangekomen bij de verboden stad is het een massa van mensen. Als je meeloopt in de stroom richting de ingang valt het allemaal gelukkig mee. Lam in de rij voor een toegangskaart en ik ging even lekker zitten. Er wilde een aantal Chinezen gaan zitten, maar zij durfden in eerste instantie niet naast mij te zitten, maar ach als je moe bent moet je toch wat, ook al vindt je iemand eng.

Binnen in de Verboden Stad loop je in een rechte lijn door de verschillende grote gebouwen, of er omheen. Soms kun je dan een foto maken van hetgeen er in het gebouwtje staat. Als Chinezen een foto willen maken, maak dan je borst maar nat! Hoe geduldig en netjes zij in de rij staan bij de bus hoe ongeduldig ze bij dit soort bezoeken zijn. maar ach, ik ben een echte Hollander en wil graag ook een mooi plaatje, met mijn 'lange' lijf steek ik er helaas niet bovenuit. Dus dan maar dringen. Aan het eind van de Verboden Stad kun je een park in, hierin staat in het midden een hoge berg met een tempel en een hele grote gouden Budha erin. Vanaf dit punt kun je een mooie foto maken van de Verboden Stad. 'Helaas' is de stad zo groot dat je hem, ook al heb je nog wel een groothoeklens, er niet helemaal opkrijgt. (Dus de hoeken moet je er maar bijdenken). Vanaf het uitkijkpunt zagen we ook een meer. Hier wilden wij wel een kijken gaan nemen. Dus hup op ons doel af. We hebben gevraagd hoever het lopen was, ongeveer een halfuur. We hebben toen besloten om een fietstaxi te nemen, na een goede onderhandeling, hadden we een mooie prijs, 35 Yen (4,60euro) heeft hij ons helemaal gebracht. In het park zaten allerlei mensen , vooral oudere, een spelletje te doen. In het park hebben we een tandem gehuurd, zodat we wat sneller door het park konden gaan en we het lopen eigenlijk ook wel zat waren. Ik mocht van Lam voorop, dus ook sturen! Nou dat is wel even zweten met die scooters, fietstaxi's, wandelaars en auto's op je pad. We hebben dus wijs gewisseld van positie. Nu kon ik tenminste een beetje genieten van de omgeving, ook al rijdt Lam als een dwaas. Na het park hadden we wel trek gekregen, op naar een volgende plek.

In de winkelstraat hebben we lekker westers bij de KFC gegeten, wat kunnen patatjes dan lekker zijn! Nog even wat rondgelopen en op richting het hotel. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. We konden namelijk de goede bus niet vinden. Na overmaat van ramp, begint het ook nog eens te stortregenen. Naja eigenlijk was dit ook wel weer erg verfrissend. Helaas was de bus nog steeds ver te zoeken. Uiteindelijk kwamen we een Mopad tegen, een driewieler scooterje met een dichtbakje achterop waar je precies met zijn tweeen in kon zitten. Veilig in het hotel aangekomen! Nu nog de was en de financien.

Zaterdag 28 juli
Op naar de Chinese muur! Bijna onze tijd verslapen. We waren namelijk erg vroeg opgestaan om nog wat dingetjes te kopen voor onderweg, terug in het hotel hadden we zeker nog driekwartier, dus even een dutje. Maar we waren precies optijd, zelfs te vroeg.

Helaas zat het weer vandaag niet echt mee, het was erg bewolkt. je kon misschien 10 meter voor je uit kijken. Op onze terugweg op de muur zagen we dat het weer ging opknappen en de mist langzaam aan wegtrok, wat een geluk. Nog wat mooie foto's gemaakt. Omdat we met een groep meegingen zitten er altijd van de rare toeristendingen aanvast. We gingen naar een gebouw, geen ziekenhuis, geen medicijnhuis, misschien een massagehuis?? Iedereen kreeg een gratis voetenmassage. Ook al is het gratis, mij niet gezien, dat gefrunnik aan je voeten. Dus ik heb gewoon gekeken. Was best een aparte gewaarwording. Volgens mij waren het studenten die hun kunsten mochten uitproberen op een stel toeristen.

In het hotel aangekomen, heeft lam zijn eigen theevoetenbadje gemaakt in het bad. Dit vond hij wat fijner.
Na uitgerust te hebben zijn we naar een Mall geweest. Een gebouw met negen verdiepingen vol met kleding, schoenen, tassen, electronica en eten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was er, maar natuurlijk waren de merken namaak, niet van echt te onderscheiden. In deze mall, met allemaal mensen die zich suf kochten hebben wij een lekker maaltje gegeten. Terug met de taxi. De vraag blijft elke keer weer: Ben ik een Rus of een Pool? Nee ik ben een Nederlander! Morgen gaan we namelijk naar Shanghai! Nieuwe uitdaging. Met de trein, we hadden nog geluk dat we zitplaatsen konden krijgen, anders werd het een staanplaats voor hetzelfde geld.

Zai Jian (Tai Sjen, mocht je willen weten hoe je het zegt)

• 28 Juli 2012 - 17:28

Willemijn:

Gaaf Liset!!
    Haha hoe kunnen ze nou denken dat je een Rus of Pool ben!!

Xx

• 28 Juli 2012 - 18:03

Jolanda:

Lies wat ontzettend leuk om je reisverlagen te lezen!!
    Zo te lezen maak je al veel mee.
    Geniet lekker, xx j en d

• 28 Juli 2012 - 21:34

Sandy:

Leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt!
    Jammer van de muur in de mist, maar ja... je krijgt vast nog wel een kans de muur te bewonderen zonder mist.
    Hier thuis is ook alles goed, rustig in de straat en in Woerden, er zijn veel mensen op vakantie.

Geniet lekker!
    Groetjes
    Sandy

• 29 Juli 2012 - 13:51

Hoi Lisette :

Heel erg leuk om je verhalen te lezen. Ik kijk al uit naar het volgende.
    Lieve groetjes mama.

• 29 Juli 2012 - 19:43

Marjan Alkema:

He witje de With,

Wat heerlijk om de lezen wat je ziet en meemaakt! zo blijven we een beetje op de hoogte!

dikke kus van ons allemaal xxxxxxx

• 30 Juli 2012 - 15:13

Berga:

Wat maak je alweer wat mee in die eerste paar dagen! Erg leuk om te lezen! Dikke kus